Forsvaret er altid en vigtig kunde for en virksomhed – ikke mindst i bilindustrien, For nylig var der den årlige interne messe hos Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse i Ballerup med mere end 90 deltagende virksomheder.
Virksomhederne havde alle produkter med interesse for forsvaret – og der var mere end 300 besøgende fra ind og udland.
Gammel kunde
Scania udstillede produkter fra off road-segmentet 4×4 og 6×6, som er specieludviklet til kørsel i krævende terræn. I forvejen har forsvaret i mange år købt militærkøretøjer hos Scania.
Ideen bag messen, som arrangeres sammen med Dansk Industri, er at give producenter og indkøbsfolk fra Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse mulighed for, en gang om året, at mødes og præsentere produkter/ydelser, som evt. kan være interessante i forbindelse med de fremtidige indkøb.
Prækvalifikation
Scania har, som en af fem kandidater i off road kategorien, opnået prækvalifikation i forbindelse med forsvarets forestående store investering i nye terræn- og logistiklastbiler. Her er flere af de store lastbilsproducenters produkter i spil.
Gennem årene har forsvaret indkøbt materiel fra de fleste lastbilproducenter – de senere år ud over Scania også Iveco, MAN, Mercedes-Benz og Volvo.
Når man taler mindre terræn-køretøjer, har forsvaret bl.a. købt Mercedes-Benz Geländewagen, Nissan Navara pick-up og VW Transporter 4Motion.