Alle VW Transporter dieselmodeller og visse Caddy modeller, der har været solgt herhjemme, har en 2-liters eller 1,6-liters dieselmotor – og ifølge TV2 Nyhederne skulle skandalen også omfatte alle biler med disse motorer, der bl.a. er solgt i Danmark de seneste seks år. 91.000 biler har importøren senest meddelt – inklusive VW, Audi, Seat og Skoda.

Herhjemme betales der grøn ejerafgift efter forbrug – og da der skulle være tale om software på biler måske seks år tilbage, er det svært at se, hvad Trafikstyrelsen vil gøre. Der skulle nedsættes en task force i hvert EU land, der skal kulegrave sagen.

På verdensplan er denne software installeret i 11 mio. biler. I år – til og med august – er der herhjemme indregistreret 1.027 VW Transporter, der netop er lanceret i sjette generation. Euro 6 udgaver skulle ifølge VW ikke være omhandlet af den omtalte affære.

Nu udenfor USA
Det er nyt, at skandalen, der begyndte at rulle langsomt på første pressedag på den internationale IAA bilmesse i Frankfurt – som først lukker på søndag – er landet udenfor USA.

Ingen tog derfor notits af en amerikansk historie om problemer med laboratorieforsøg – men nu ruller lavinen. Og åbenbart også herhjemme.

Rammer VW’s omdømme
VW Transporter sælges ikke i USA, men alle dieselmotorerne er udviklet under opsyn fra VW-koncernen i Tyskland.

Hvis det er korrekt, at det er alle 2-liters dieselmotorer og 1,6-liters dieselmotorer, der er problemer med, er sagen endnu større – og ud over de økonomiske konsekvenser, der ser ud til at være uoverskuelige, så vil skandalen også ramme mærkets ellers fornemme omdømme. Det vil igen betyde risiko for faldende salg – og afskedigelser.

Faktisk har krav og erstatninger og bøder ført til, at en tredjedel af børsværdien på VW koncernen er mistet på under en uge. Bare til at håndtere skandalen, har VW koncernen meddelt, at man har afsat tæt på 49 mia. kr.

Topchefen har sagt op i dag
Første mand har sagt op. Koncernens topchef Martin Winterkorn har meddelt sin afsked i dag – dagen før han skulle have forklaret sig for bestyrelsen i VW Group. Om han kendte til den software, som pyntede på forbrugstallene, vides ikke. Selb benægter han det i en pressemeddelse.

Presset var dog for stort – ikke mindst efter at selveste Tysklands kansler, Angela Merkel, udtrykte bekymring for den tyske troværdighed i verden. VW-produkter har altid stået for kvalitet.

Pæneste resultat på rullefeltet
Testen i USA handler om, at bilen på et rullefelt bliver målt for sit brændstofforbrug – og dermed CO2 udslip. Men VW har indbygget en software, så resultatet var pænere på rullefeltet end i den virkelige verden – på landevejen.

Det var ifølge tyske medier en amerikansk NGO organisation, der gav myndighederne i USA et tip om, at der var problemer med testen. Det skal siges, at miljøkravene er lidt strammere i USA end i Europa.

Et endnu større problem for VW er, at man netop havde fået amerikanerne til at køre i dieselbiler – især i byerne og langs kysterne – i stedet for store benzinslugere. Mange salgsanlæg fra ejere af dieseldrevne VW udgaver har ifølge TV-Avisen allerede lagt sag an mod VW koncernen – både i USA og i Tyskland.

Overskyggede bil-lancering
Den amerikanske VW chef måtte endda undskylde situationen samme aften, hvor han præsenterede den nyeste – og længe ventede – VW Passat model i USA. Det var ikke bilnyheden, der havde pressens største bevågenhed.

VW koncernen var ellers netop blevet verdens største bilproducent. Tæt forfulgt af Toyota. Ingen kan spå om, hvordan dette mesterskab vil forløbe.

Lang fremme teknologisk
VW viser på IAA, at man teknologisk er lang fremme på nærmest alle området – bl.a. med fremtidig induktionsopladning af elbiler. Et område, der satses meget på.

Anseelsen har måske fået et knæk med miljøskandalen – men VW skal nok komme tilbage.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk