Når man kører med 56 tons totalvægt eller med specialtransport må det være en gave at køre med Volvo Trucks nye Dual Clutch dobbeltkoblings-gearkasse, der fås til Volvos 13-liters motorer.

Vi har prøvet det tidligere i Spanien med 40 tons totalvægt i meget bjergrigt terræn mellem Malaga og Granada. Nu har vi prøvet det herhjemme med knapt så stejle bjerge – men med 56 tons totalvægt i en entreprenørbil.

De ekstra 16 tons mærker man, men man mærker til gengæld ikke en hakken og hoppen ved hvert gearskift. Systemet, der bygger på I-Shift gearkassen, betyder, at man slet ikke mærker skiftene mellem gearene. Kun på omdrejningstælleren ser man, at motoren arbejder.

Sat på prøve
Vi kørte fra Volvo Truck Center i Hillerød til Roskilde, videre til Vestegnen og nordpå igen til Hillerød – ad landeveje og motorveje. Kuperet i begyndelsen, men så med masser af rundkørsler, så systemet med Dual Clutch blev sat på prøve.

Det er kun ved skift mellem lav og høj range at man fornemmer et skift – hvor kraftoverførslen afbrydes. Ellers sker det helt blødt i verdens første dobbeltkoblings gearkasse til lastbiler, hvor soft-waren er udviklet af Volvo Trucks, og hvor hard waren kommer fra tyske ZF. Man kan beskrive systemet som to parallelt forbundne gearkasser.

Mens et gear er aktivt i den ene gearkasse, er næste gear forvalgt i den anden gearkasse. Under gearskiftet kobles gearkasse nummer et fra i samme sekund, som den anden gearkasse er tilkoblet – med andre ord uden tab af moment.

Kendt fra sportsvogne
Man mister med andre ord hverken fart eller moment. Derfor ses dobbelt-koblings systemet også i mange biler – og ikke mindst sportsvogne.

Dual Clutch ændrer ikke ved, at chaufføren fortsat kan springe gear over, hvis man ikke vælger bare at lade systemet finde ud af det. Så skiftes der bare gear som på en almindelig I Shift gearkasse.

Ved en stigning ned mod Roskilde by accelererede vi kraftigt for at kunne skifte vognbane, og her så vi på omdrejningstælleren virkelig, hvordan motor og gearkasse havde travlt – vi mærkede det bare ikke, fordi moment og turbotryk hele tiden var konstant.

Uden afbrydelse
Disse ”Powershift” gearskift, som Volvo kalder dem, er uden afbrydelse af kraftoverførelsen – og det betyder, at det er lettere at følge med trafikken.

Bilen kørte i øvrigt 85 km/t ved 1.000 omdrejninger i 12. gear.

Dual Clutch betyder mindre slitage af drivlinen og resten af køretøjet – og øger komforten for chaufføren væsentligt. Brændstofforbruget ændres ifølge Volvo Truck ikke. Det selv om systemet vejer 101 kg. mere end med normal I Shift gearkasse. Dual Clutch er 12 cm længere end I Shift gearkassen.

Dansker bag opfindelse
Det er danske Astrid Drewsen, som har været chefingeniør på projektet, og hun fortalte i forbindelse med lanceringen i Spanien, at fabrikken havde gjort meget ud af test i Norden med 60 tons vogntogsvægt, og de øvelser klarede Dual Clutch systemet med bravur.

Så den spanske test med 40 tons biler var helt uproblematisk – og det var det så også med 56 tons herhjemme.

Dobbeltkoblings-gearkasser har store muligheder – ikke kun for sportsvogne, men i høj grad for erhvervskøretøjer som vores FH Dual Clutch model.
Luksusudstyr

Komforten i testbilen er som i andre FH modeller ganske fornem. Man sidder godt i det luftaffjedrede sæde og sammen med det multiindstillelige rat har man en god kørestilling.

Luftaffjedring
Testbilen havde også luftaffjedring for og bag – som tog sig af de fleste huller i vejen.
I det hele taget var der masser af uf luksusudstyr i bilen, som var udstyret med Volvos ”New York” førerhuspakke.

På vejen er man også glad for Volvos kraftige motorbremse, der letter kørslen – og sparer på bilens bremser. Det er let at indstille fartpiloten, som jo er rar på de lange stræk.

Ekstra 37.000 kr.
Vores testbil var Volvos 13-liters motor på 500 hk Euro6 – men fås til alle Volvos 13 liters motorer, det vil sige også 460 og 540 hk. Miljømæssigt anvendes både EGR og SCR efterbehandlingssystemer.

Det koster cirka 37.000 kroner udover I Shift prisen at få Dual Clutch. Derfor er det måske knap så nødvendigt for en 40 tons eksportbil, hvis den ikke lige skal gennem større bjergområder. Men for specialtransporter og tunge entreprenørbiler vil det være en stor lettelse.

Volvo fik i fjor den europæiske kvalitetspris ”Quality Innovation og the Year” for Dual Clutch dobbeltkoblings-gearkassen. Bag prisen står SIQ, det svenske institut for kvalitetssikring, også andre lignende kvalitets-institutter i andre lande. Volvo Trucks fik også prisen i 2013 – for styretøjssystemet Volvo Dynamic Steering.

Faktaboks Volvo FH500 6×2 TT:
Motor: 13 liter – 6 cyl.
Slagvolumen: 12.8 liter, Euro 6 med EGR og SCR.
Ydelse: 500 hk v. 1.400 – 1.800 omdr.
Moment: 2500 Nm v. 1.000 – 1.400 omdr.
Gearkasse: I-Shift Dual Clutch m. overdrive.
Akselkonfiguration: 6×2 med løbeaksel.
Akselafstand: 3.000 mm.
Affjedring: Luftaffjedring for og bag.
Aksler: For 8.0, bag 11.5 og 7.5.
Totalvægt 26.000 kg.
Teknisk Totalvægt 27.000 kg.
Bagaksel: RSS1360 med udveksling 2.85.
Dæk: Bridgestone.
Dækstørrelse: for 385-65/22.5, bag 2x 315-70/22.5, 2x 315-70/22.5.
Chassis: Rammehøjde 931 mm – Skammelhøjde 1.156 mm belæsset.
Førerhus: CAP-HSLP, Globetrotter med New York førerhuspakke.
Bremser: Skiver, ABS, EBS, ESP (esc).
Motorbremse: EBR-VEB+.
Brændstoftanke: Venstre 620 liter, højre 285 liter.
AdBlue tank: 65 liter.
Totalvægt: 56/60 ton – 7 aksler/modulvogntog.
Opbygning: Øgaard Lastvognsopbyg & Hydraulik aPs, Ejstrupholm.
Trailer: AMT.
Tillægspris i forhold til standard I-Shift: Plus 37.000 kroner.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk