Entreprenørkørsel, kranopgaver samt renovationskørsel er hovedopgaverne  for vognmand Claus Mammen – firmaet Harm Mammen og Sønner A/S, Padborg.

Virksomheden havde behov for en unik bil, hvor det var muligt at kombinere høje containere – samt en forholdsvis kort bil, der nemt kan komme omkring i gaderne.

Valget blev en Volvo FM 500 8×2 ”Trippel” med to styrende- og løftbare bagaksler samt markedets laveste kroghejs fra Multilift.

Automatisk sekvens-kontrol
Den nye bil er opbygget med et Multilift XR20ZL.59 med skyde-/knækarm for optimal fleksibilitet i container-længderne. Den forrige lastbils brugte kran blev overflyttet til den nye lastbil, som dog er forberedt til en ny HIAB kran på sigt.

Kroghejset er udstyret med automatisk sekvenskontrol. Det betyder, at chaufføren selv vælger, om hejset skal køre alle funktioner automatisk, når containeren sættes af, eller om det skal foregå manuelt som et traditionelt hejs.

Derudover er der et system for hurtig afsætning af containere (il-gang) samt hurtigt tip der reducerer tiptiden med to tredjedele af traditionelle hejs. En såkaldt glidesats hæver kroghejset automatisk, inden det skydes bagud. Det begrænser friktionen mellem hejs og containere – da containeren hænger i krogen og hviler på bagrullerne.

VBG kærrekobling
Der er monteret et fuldt skørte-afdækning samt diode trekammerlygter og VBG kærrekobling med luftservo.

Dertil kommer hydraulisk udskydelig kofanger, der er tilsluttet kroghejsets hydraulik. Dermed kan det ikke afsætte kasserne, med mindre kofangeren er kørt ind.

Når chaufføren vælger at køre kroghejset automatisk, vil kofangeren også køre automatisk ind.

Henrik Dalsgaard fra Skifter Lastbil A/S i Aabenraa stod for salget af bilen og opbygningen er solgt fra SAWO i Kolding.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk