Danmarks næstmeste solgte personbil er en Peugeot (208) – 11 færre end nummer ét VW Up – og der sælges også masser af 108- og 308 modeller.

Men på varebilssiden halter det lidt i forhold til de nærmeste konkurrenter fra Ford, Renault og VW – det skal en helt ny Expert udgave rette op på, når den lander herhjemme. Det sker dog tidligst midt på året.

At den nuværende model er forældet er dog overdrevet. Bilen blev sammen med Fiat Scudo og Citroën Jumpy tildelt prisen Van of the Year for året 2008 – og bilen er fortsat ganske flot i sit stilrene design i forhold til konkurrenterne. Bilerne bygges i Nordfrankrig.

Bedre end i fjor
Den nuværende Expert ligger med cirka 300 solgte enheder i 2015 dog bedre end i 2014 – og bedre end tilsvarende biler fra Citroën og Fiat, men man sælger kun halvt så mange Expert som den nye samarbejdspartner Toyota, som med deres Proace sælger mere end dobbelt så mange enheder. Fremover går Fiat dog sine egne veje – og vil bygge sin næste Scudo sammen med Renault.

Mens vi er ved Peugeots varebiler – så har man en markedsandel på 5,8 procent herhjemme. Det er ifølge pressechef Hanne Sørensen ikke godt nok – selv om stigningen er på 13 procent i forhold til 2014.

Proff-centre skal hjælpe
Det svarer cirka til stigningen i salget af varebiler herhjemme. Men p.t. fire nye professionelle Van-centre i foreløbig Slagelse, Kolding, Aarhus og Aalborg skal gøre en forskel. Man gør meget for at støtte op om de forhandlere, der ”hænger i bremsen”. Uddannelse og træning af mekanikere gør man også ekstra meget ud af.

Overfor kunderne vil man fortælle mere om bilernes forbedrede kvalitet – og man genindfører Blue Drive, hvor en ambassadør i køreteknik hos forhandlerne vil hjælpe kunder til at køre mere økonomisk i deres biler. Peugeot vil i år også gå ud og oplyse mere realistiske forbrugstal, så skal vises som supplement til de gunstige EU-tal. Nye officielle EU-tal er dog på vej – under betegnelsen WLTP.

I alt er der 68 udsalgssteder i Danmark af Peugeot.

Sådan gik det Van-modellerne
Peugeot Boxer solgte over 500 enheder i 2015 (foreløbigt tal). Flere end tilsvarende Citroën Jumper, men noget mindre end tilsvarende Fiat Ducato. De tre biler bygges i Italien.

Mindste Van, Bipper, sælger dog kun beskedne cirka 130 enheder – lidt mindre end søstermodellen Fiat Fiorino – men en del mere end søstermodellen Citroën Nemo. Disse biler bygges i Tyrkiet.

Peugeot Partner er netop facelifted – og sælger over 400 hver måned, cirka 100 mere end identiske Citroën Berlingo CityVan. Bilerne bygges i Spanien.

Mange ombyggede personbiler
Derimod sælger Peugeot godt af de ombyggede personbiler – det vil sige Van-udgaver af 308 (over 200 i 2015), 208 (over 100), 2008 (cirka 60), 5008 (ca. 30) og 3008 (cirka 10).

Her glæder man sig hos Peugeot generelt over den succes, som den nye 308 har fået herhjemme med en salgsstigning på 89 procent (alle udgaver). Men man sætter også stor lid til den nye 2008, som kommer senere i år. En ny 3008 og 5008 kommer også senere i år.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk