VW viser på CES elektronik-messen i Las Vegas i Nevada deres el-Van anno 2019 – kaldet BUDD-e. En meget firkantet mini-van i en størrelse midt imellem VW Caddy og Transporter. BUDD-e har også arvet de to bilers skydedør i højre side.
Bilen har en akselafstand på 3.151 mm og måler 4.597 x 1.940 x 1.835 mm. Bilens udhæng for og bag er kun henholdsvis 694 og 752 mm. Men takket været medstyring på bagakslen er vendediameteren kun 11,5 meter.
Design-ideen ligger meget tæt på den elektriske eT-Van, som VW viste på Genève biludstillingen for fire år siden – og minibussen Bulli året inden. Det var begge forskningsbiler – men med BUDD-e er VW kommet tættere på den endelige bilmodel, som ventes klar som modelår 2019 – med forventet præsentation i efteråret 2018.
Danner bro til T1
Hvor eT var målrettet godstransport i byer – og faktisk designet af Peter Wouda fra designcentret i Potzdam sammen med Deutsche Post – er BUDD-e i første omgang en minibus, men som eT skal den danne bro til den første T1 Transporter fra 1950, også kaldet Bulli. BUDD-e er som den nye Transporter Multivan lakeret i to farver – under vinduerne hvid og øverst gylden.
BUDD-e er bygget på en ny såkaldt MEB Modular Electric Drive Kit. Bilen har elektrisk fire hjulstræk – og to elmotorer. Én placeret forrest på 110 kW og én placeret bagest på 125 kW. Batteriet er på 92,4 kWh – og rækkevidden skulle blive 533 km.
Opladning 15 minutter
Opladning (80 pct.) tager 15 minutter. Ifølge VW vil det være gennembruddet for elbiler. Topfarten opgives til 180 km/t – og man når 100 km/t på kun 6,9 sekunder. For el-biler har jo fuldt moment fra 0 km/.
Som fremtidig varebilsudgave vil den være en oplagt distributionsbil – ikke mindst i og omkring bykerner. VW tror fuldt og fast på elbiler til fremtidens transportløsninger, som chefen for VW Nutzfahrzeuge, Dr. Eckhard Scholz, fortalte ved lanceringen den nye VW Transporter. BUDD-e er første eksempel på de løsninger.
Men da bilen jo vises på en elektronikmesse er det mere de mange infotainment-systemer i bilen, der er i centrum. Ikke mindst for messens besøgende.
Styr bilen med armbevægelser
I bilen er man i kontakt med omverdenen dels via internettet – og ud over at forbedre trafiksikkerheden og bruge det til informationer til og fra andre biler, er man i kontakt med sit hjem, sit arbejde og netværk – alt sammen via en tablet og en Volkswagen Travel app. Man kan endda programmere underholdningen, så der spilles bestemte melodier, når man passerer forskellige steder på sin vej.
Som en dirigent i et orkester kan man styre bilen udefra med simple armbevægelser – inde i bilen styres alt via sin tablet og via rattets trykknapsystemer.
Kameraer i stedet for spejle
Endvidere skal nævnes brug af LED teknologi overalt, A-stolper i glas, 21 tommer alufælge, kameraløsninger i stedet for sidespejle, ingen dørhåndtag og instrumenterne omfattes som en svævende tablet – og centralt er der en 12,3 tommer touchscreen – hvor der også er en grafisk udformet funktion til navigation. Man kan også hente alle informationer om vejret, beskeder, kalender og musik evt. via Mirror Link. Et Drop-Box postsystem er også inkluderet.
Alt er selvfølgelig stemmestyret. Hvis man f.eks. siger: her er for koldt. Så justerer bilen selv temperaturen op. Hvis vejrudsigten siger regn, fortæller bilen chaufføren, at der ikke er en paraply i bilen.
Kabinens gulv er belagt med træ – og i minibussen kan forsæderne vendes, så man kan sidde overfor passagererne som kendes fra campere.