Regnsensor, adaptiv partpilot, automatisk nødbremse og skiltegenkendelse. Moderne køretøjer får mere og mere sikkerhedsudstyr, hvor kameraer og sensorer ofte er placeret i forruden.

Det gør de meget dyrere at skifte ruden efter bl.a. stenslag – men det kræver også, at det sikkerhedsudstyret indstilles korrekt ved udskiftningen. Det skriver FDM i sit seneste nummer af medlemsbladet ”Motor.”

Mens en standardrude typisk koster 5.000 kroner, betyder den megen ny teknologi i forruden, at et stenslag – alt efter systemerne – kan løbe op i 10.000 kroner, når forruden skal skiftes.

Ikke bare et stykke glas
”Forruder er i dag langt mere end bare et stykke glas. Udover at være både støj-, lys- og varmedæmpende og med indlagte varmetråde sidder der ofte også en lang række systemer i forruden. Mange af dem er kamerabaserede og kræver, at man kalibrerer dem, hvis de skal virke korrekt,” udtaler leder af FDM’s tekniske rådgivning, Lone Otto, til ”Motor.”

Netop kalibreringen er med til at gøre monteringen af en ny forrude dyr og kompliceret. Ikke desto mindre er det vigtigt, at systemerne kalibreres korrekt efter udskiftningen, hvis man skal drage fuld nytte af dem.

Falsk sikkerhed
Alle er klar over, at de nye sikkerhedssystemer er vigtige for sikkerheden – men får man ikke indstillet dem bagefter, kører man rundt med en falsk sikkerhed – for så virker sikkerhedssystemerne måske ikke optimalt.

FDM peger på, at systemerne i forruden er et eksempel på nogle af de nye problematikker, der følger med udviklingen af ny teknologi.

Autobranchens opgave
Chauffører og private bilister har ingen mulig for selv at indstille sikkerhedssystemerne  efter en udskiftning af den forrude – men de skal med det samme undersøge, at eksempelvis regnsensor og skiltegenkendelse virker. Derfor er det også et spørgsmål for autobranchen.

”Også autobranchen og de mobile rudemontører har en opgave med at sikre den korrekte kalibrering af sikkerhedssystemerne,” udtaler Lone Otto.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk