Scania har udviklet nogle af de mest brændstoføkonomiske lastbilmotorer de senere år med 410- og 450 hk modellerne. Men der er rigtig mange vognmænd, der af prestigemæssige årsager vælger V8 udgaverne – selv om det i de fleste tilfælde ikke giver mening.

”Man er nødt til at separere ægte transportarbejde fra hobby. Mange vil bare køre i vores højt profilerede V8 modeller – men det er oftest for dyrt i brændstof. Derfor gør vi utroligt meget for at vejlede vores kunder – for moderne V6-motorer er både meget økonomiske og meget smidige,” siger Janko van der Baan, adm. direktør for den danske Scania organisation.

Han understreger dog, at det selvfølgelig er op til kunden at vælge den lastbil, som han vil have – men selv i lyset af, at Danmark fortsat ikke halt har sluppet finanskrisen, er det det mest fornuftige at vælge den model, er passer bedst til en given opgave.

Mest til specialtransport
Scania-chefen vedkender, at der er områder, hvor V8-modeller har deres force – eksempelvis til sværtransporter og måske eksportkørsel til bjergrige områder som Norge, men det er ikke så mange.

Communicator-boksen har været standard hos Scania fra juni 2012, og i dag har 37 pct. af alle Scania lastbiler en Communicator monteret – og herigennem kan man præcist følge lastbilens kørsel, og derigennem kan man også vejlede kunden til at købe den lastbil, der giver den bedste økonomi for vognmanden.

Ofte bruges en lastbil ikke til de samme opgaver i hele sin levetid – og derudfra kan Scanias salgs- og servicefolk se, hvornår det er på tide at skifte bilen ud med en mere økonomisk model. Samtidig kan man ændre hele serviceopbakningen, så den nødvendige service bliver skruet sammen til bilen.

Pionér-land for ny service
Scania Danmark er i øvrigt et af de lande, hvor den nyeste servicestrategi testes – nemlig at service skræddersyes til bilen. Også her er det bilens Communicator, det hjælper til at finde den rigtige service – for nogle vognmænd bliver det måske lidt dyrere, men for andre billigere. For det er forkert både at have en bil, der er over-serviceret og under-serviceret.

Og da serviceudgifterne er de mindste set ud fra totalomkostninger, er det småpenge at justere på serviceaftalen. Det giver til gengæld en bedre lastbil – der udnyttes optimalt. Og her er der tale om store penge, for det er alt andet lige udgifter til løn og brændstof, der som oftest er størst for en vognmand.

Derfor tilbyder Scania en flådestyringsaftale eksempelvis over fire år til en fast pris – og det er så bilens Communicator der følger bilens udnyttelse, og også fortæller, hvis kørselsmønstret ændrer sig så meget, at kontrakten skal tilrettes.

Pas på uoriginale dele
Der kører flere hundrede tusinder Scania i verden, og hvert år kommer 80.000 nye Scania bil – alle med Communicator, hvor teknikere på fabrikken i Sverige kan hente alle oplysninger, som kommer alle Scania ejere til gode.

”En del forsøger sig måske også med uoriginale reservedele, men lad os sige, at der spares 10 pct. – men når reservedele kun tegner sig for tre pct. af totalomkostningerne, er det altså 10 pct. af tre pct. – og i reglen kender man ikke en uoriginal reservedels holdbarhed. Vi giver trods alt et års garanti på den originale reservedel. Alt i alt handler det jo om totalomkostninger og om lastbilens oppetid,” siger Janko van der Baan.

Ny Scania i år
2016 er et mærkeår for Scania. Det er nemlig 125 år siden, fabrikken blev grundlagt. Det vil blive fejret gennem hele året – og højdepunktet bliver lanceringen af en helt ny lastbilsserie senere på året.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk