(FRANKFURT)

Om 25 år vil vi fortsat få gods leveret med lastbil, men det bliver slet ikke en lastbil, som bare ligner nutidens lastbil.

På en stor konference for nylig arrangeret af VDA, Verband de Automobilindustrie, med deltagelse af de fleste topchefer i lastbil-branchen, var der bred enighed om, at fremtidens transport kræver en total omlæggelse af nutidens tankemåde.

Man kan sige, at manuskripterne fra topchefer fra bl.a. Iveco, MAN, Mercedes, Scania, Volvo virkede som om, de nærmest var skrevet af samme person – for det var ikke mindst selvkørende lastbiler, eldrift og Connectivity – lastbiler, der taler sammen – som var på dagsordenen.

Se det på IAA
Alt sammen noget, som vil skinne igennem hos producenterne på IAA transportmessen i Hannover i september.

Øverste chef for Mercedes-Benz, Wolfgang Bernhard, understregede, at fabrikken er langt med udviklingen af selvkørende lastbiler og med studier i Californien – bl.a. at en selvkørende enhed eliminerer ventetiden for chauffører ved på- og aflæsning – samt af der ved alle veje i Europa vil være master, som gør såkaldt connectivity mellem lastbiler og bl.a. virksomheder mulig. Det betyder behov for et stærkere internet.

”Fra 1997 til 2015 vil batteriprisen falde med 60 pct. – det skal ses i lyset af, at der nærmest intet er sket til dato for batterier til elektriske lastbiler. Vi har forsket i elbiler og selvkørende enheder med vores Fuso lastbilprogram. I fremtiden vil vi også se 25,25 meter lastbiler på Europas motorveje – connected, elektriske – i hvert fald regionalt – og selvkørende,” sagde Wolfgang Bernhard.

Andet transportsystem
MAN-chef Andreas Renschler mente, at man i 2040 ville se et helt andet transportsystem – set ud fra kundebehov med udvidet forbindelse mellem lastbiler og virksomheder/myndigheder via elmaster.

Hos VW gruppen med VW erhvervskøretøjer samt MAN og Scania lastbiler vil man spare op mod 7,5 mio. kroner om året alene i synergi. Således udstiller alle mærker sammen på IAA.

Man var blandt talerne enige om, at den digitale verden mere end nogensinde vil være i centrum på IAA – det er også derfor, at alle producenter i dag investerer så meget på området. Men det er stadig politikerne i Europa, der træffer bestemmelserne.

Tæt samarbejde
Trailerproducenter og lastbilsproducenter vil arbejde endnu tættere sammen – som da de viste deres fælles Euroliner på IAA i 2012 – aerodynamik er i fokus med trailerafslutning, som nedsætter forbrug og CO2 udslip.

I de første mange år vil alternative brændstoffer som biogas, flydende naturgas – eventuelt sammen med hybridløsninger – være det, som man først vil se udbrede sig. Noget som allerede er indført på bussiden. Iveco har netop lanceret deres Stralis NP gas-lastbil til eksportkørsel med effekt som en diesel-lastbil.

Hos Scania forsker man i el-lastbiler med trolley-løsninger og pentagraf og selvkørende busser og lastbiler – sidstnævnte testes i miner. Scania-chef Henrik Henriksson kunne endda se førerløse lastbiler uden førerhus – og større godskapacitet.

Store besparelser
”Selvkørende lastbiler kan spare 35 pct. af totalomkostningerne fra chaufførlønninger og eldrift vil spare yderligere 35 pct. på brændstofudgifterne,” fortalte Henriksson.

Men det er fremtidsmusik. I Europa må man nemlig maksimalt køre med 1.500 liter diesel – og det vil svare til energi fra 60 tons batterier. Så der er langt til el-lastbiler til eksport.

I fem år har Scania haft lastbiler, der er forbundne via forhandler/vognmænd – 200.000 enheder er tallet nu – og man analyserer og evaluerer løbende med vognmænd og chaffører. Bl.a. at lære chuauffører  at køre rigtigt for at spare brændstof.

Platooning
Platooning er også et politisk spørgsmål – men de fleste lastbilchefer tror på det omkring 2020. Det handler om at få fælles standarder.

Volvo har 500.000 forbundne køretøjer kørende, som giver bedre økonomi – faktisk op til 25 pct. bedre indtjening, ifølge Volvo vicepræsident Håkan Karlsson. Næste forår er man klar med fabriksbyggede elbusser – men igen: med regeringsstøtte, for fabrikkerne kan ikke sidde med alle de forskningsudgifter alene.

Det, som optager ringe mange i branchen, er fremtidig brug af iPads/Tablets og Smartphones. I dag er bl.a. Iveco og Mercedes langt på dette felt – sidstnævnte vil have deres Fleet Board App klar næste år. Men at få bedre styr på trafikken er vigtig, når man ved fra officielle tal, at trafikintensiteten fortsat vil øges.

Anden slags bytransport
Men selv om man taler om flere lastbiler, der taler sammen og som kører i konvoj – så er transporten i byerne anderledes. Ja – meget mere eldrift og flere mindre enheder til at få bl.a. fødevarer ind til indbyggerne. Og byboere bliver der flere af.

”Det handler her og nu om mindre CO2 udledning – som skal falde med 30 pct. frem til 2030, og her kommer lange lastvognstog og platooning til at spille ind,” som Mathias Wissmann, præsident for VDA – Verband der Automobilindustri, sagde på konferencen.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk