(BORDEAUX)

Renault Scénic vil i den nye udgave rykke helt til tops på salgslisten over Renaults gulpladebiler – i hvert fald en fjerdedel får gule nummerplader og papegøjeplader, når bilen lander herhjemme ved årsskiftet.

Det var buddet fra Renault Danmarks PR-chef Søren Hyltoft, da vi kørte Scénic- og Grand Scénic modellerne rundt mellem vinmarkerne i vel verdens kendteste vinområde – Bordeux.

I hele 2015 blev der solgt samlet 75 Scénic Van modeller – og i årets første måneder 44 af den nuværende model. Det tal vil blive en del større – og efter Hyltofts mening endda større end Kadjar, som i årets første syv måneder nåede op på 95 enheder som Van.

Altid storsælger
Tidligere var Scénic storsælger som Van – lige fra første udgave i 1996. Siden har der været modelskift og facelift i 2003, 2009 og 2011 – samt nu i 2016. Til dato er salget internationalt nået op på fem mio. enheder.

Der er ingen pris-indikationer på Scénic som Van endnu, men forvent begyndelsespriser på 130.000 kroner plus moms for Scénic (lidt under Kadjar Van) og 160.000 kr. plus moms for Grand Scénic.

Især Grand Scénic er meget stor og rummelig som Van – og minder nærmest om en lidt skrumpet Espace model, som jo koster langt mere. Scénic er både blevet længere, bredere og højere – og med større frihøjde.

Fine køreegenskaber
Måske ikke det mest udfordrende terræn i vinområderne, men man sidder godt i de sports-agtige sæder og vel-positionerede nakkestøtter. Køregenskaberne er fornemme – og bilen er i det hele taget let at køre.

Terrænet var heller ikke en udfordring til motorerne, men det var primært heller ikke motorerne, der skulle testes. De er nemlig genbrug fra koncernens motorlager – benzinmotorer på 115- og 130 hk, og dieselmotorer på 95-, 110-, 130- og 160 hk.

Vi prøvede Grand Scénic med 160 hk dieselmaskine og Scénic med 130 hk benzinmotor – men Hyltoft mente, at i hvert fald Scénic herhjemme nok mest ville blive solgt med 110 hk dieselmotor. De fleste kunder vil også vælge diesel.

Dieselhybrid senere
Senere kommer en let dieselhybrid med 110 hk, som vi prøvede på en mindre runde – hvor der er en 10 kW elmotor med et 48 volt batteri, som overtager lidt af arbejdet ved især accelerationer fra motoren – det betyder lidt lavere forbrug og lavere CO2 udslip – fra 100- til l92 kW g/km. Hybridteknikken sørger for ekstra 15 Nm moment.

Platformen har man ”lånt” fra Renault Kadjar Cross over modellen, men derimod er hjulophæng og affjedring vægtmæsigt og balancemæssigt afstemt efter 20-tommer fælgene, så man kompensere for de høje hjul, der ofte giver en urolig kørsel på især hullede og ujævne veje.

Vejene, som vi kørte på i Frankrig var til tider meget slidte – men der var ingen uro at spore.
Med en bredde på 195 mm er de også meget smalle – og med høj dækprofil, så man ikke så let skader fælgene på kantstene og lignende.

Ikke dyrere end 17 tommer
Normalt er fælge og dæk i denne størrelse ganske kostbare, men Renault bedyrer, at fælgene ikke vil være dyrere end 17 tommer fælge – og man har indgået aftale med tre dækproducenter – Continental, Michelin og Good-Year – at de særlig dæk heller ikke er dyrere end 17 tommer dæk. Det gælder også vinterdæk.

I forhold til den tidligere model er der sket et kæmpe kvalitets-løft – også med bedre materialevalg. Der er nu stor touchscreenmed Renaults R-Link 2 med Apple Car Play og Android Auto fra årsskiftet, et tykt læderrat, forskydelig midterkonsol, en handskerumsskuffe med køl i stedet for handskerum.

Der bliver forkromede tag-bøjler fra niveau 2 – samt mulighed for panorama-glas-soltag – som dog ikke kan åbnes (som før), da de ville betyde for stor højde på bilen. Der er masser af aflæggeplads – bl.a. under gulvet.

Standard med nødbremse
Sikkerheden er i top med nødbremse (standard), mulighed for parkerings-assistent, advarsel mod træthed, skiltegenkendelse, linjevogter, automatisk nedblænding – og der er mulighed for dobbelt-koblings-gearkasse, indbygget massage i førersædet, head-up display i forruden, Bose Surround Sound, LED kørelys og midterboks.

Dertil Multi-Sense teknik, hvor der indstilles fem forskellige køremåder: Neutral, sport, comfort, eco og perso.

Den nye Scénic har allerede opnået fem stjerner i EuroNCap crashtesten.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk