SUV og crossover bilmodeller er de hurtigst voksende bilklasser på markedet – og ser man på salget af gulplademodeller, følger den stigende interesse med.

Vi har prøvet Seat Ateca i dyreste udgave – med Xcellence udstyr, firehjulstræk og to-liter TDI dieselmotor på 190 hk, som koster 291.319  kroner plus moms.

Som andre biler i denne klasse sidder man højt – og det betyder også lettere ind- og udstigning samt lettere lastning. Varerummet laster cirka 1.500 liter – og der er ingen negativ læssekant.

Med læs virker den noget fast dæmpet, men ellers er bilen meget komfortabel. Man sidder godt i sportssædet (i Alcantara beklædning), og kørestillingen er god. Vi kan nævne trinløs rygindstilling samt sædevarme.

Stabil med 4×4

Selv lastet trækker den godt og virker helt stabil – ikke mindst takket været bilen firehjulstræk (kaldes 4Drive hos Seat), der også sikrer fodfæste på en lidt pløret byggeplads.

Testbilen havde elektrisk bagklap, som åbnes ved at føre foden ind under kofangeren.

Trailervægten med bremser opgives til 2.100 kg, og det giver mulighed for en professionel trailer. Et forberedelses-kit for trailer koster 1.664 kroner plus moms. Der er god aflæggeplads i kabinen, men der er ikke handskerumslås. Der er otte tommer touchscreen

Momentstærk diesel

2-liter dieselmotoren er hurtig og særdeles momentstærk med 400 Nm mellem 1.750- og 3.250 omdrejninger. Den når 100 km/t på 7,5 sekunder – eventuelt via skiftepladerne bag læderrattet – og topfarten opgives til rigelige 212 km/t. Den kraftige maskine betyder dog også et forbrug på 18,9 km/l.

Bilens DSG-gear er en fornøjelse at køre med. Man mærker nærmest ikke skift mellem gearene. Man kan vælge imellem tre køremøder – økonomi, bjergkørsel og vinterkørsel.

Masser af udstyr

Bilen havde en del ekstraudstyr, hvor adaptiv fartpilot gør køreturen både mere behagelig og mere komfortabel – når den selv holder farten og afstanden til køretøjet foran.

Nævnes skal også nøglefri start, linjevogter, syv airbags, LED lys, fjernlysassistent, parkeringssensorer, bakkamera, navigation, træthedsregistrering, skiltegenkendelse og klimaanlæg.

Der var også alu-fælge samt forkromede tagbøjler og ditto underkørings-plader. Der var også fuldt infotainmentsystem samt diverse stik.

Glimrende arbejdshest

Ateca i testudgave er derfor ganske veludstyret – og samlekvaliteten er god. Måske er den ikke så gennemført på mange måder som dens ophav VW Tiguan, men som arbejdshest er den glimrende.

Der er som på de mange europæiske mærker kun to års garanti, men man kan tegne både serviceaftale op til 60 måneder og Seat Safe, som forlænger garantien med to ekstra år, dog maksimalt til 120.000 km.

Seat Ateca 2,0 TDI 190 Xcellence 4Drive:

Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 2 liter.
Ydelse: 190 hk v. 3.800 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.750-3.250 omdr.
Topfart: 212 km/l.
Acc. 0-100 km/t: 7,5 sek.
Forbrug g/s: 18,9 km/l.
CO2 udslip: 135 g/km.
Grøn afgift: 2.250 kr.
Dæk: Continental WinterContact 225/50 R18V.
Køreklarvægt: 1.589 kg.
Totalvægt: 2.130 kg.
Trailervægt: 2.100 kg m. bremser.
Garanti fabrik: 2 år.
EuroNCAP test: 5 stjerner.
Ekstraudstyr: Ca. 27.000 kr. plus moms.
Pris testbil fra: 291.319 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk