Den nye Citroën Jumpy kører generelt rigtig godt med sin nye undervogn – og vælger man den kraftigste 177 hk udgave, får man det seks trins EAT6 automatgear med som standard.

Gearskiftet bruges i hele PSA-koncernen (Peugeot/Citroën) i ofte sporty udgaver – og vores Jumpy testbil er absolut heller ikke nogen sinke.

Mange vil måske finde behageligt med bløde og rolige skift. Gearvælgeren er en rundt drejeskive, som man skal vænne sig til. Især når man manøvrerer meget.

Manuelle skift

Har man travlt, kan man skifte gearene manuel via skifteplader bag rattet – de kan bruges ved ekstra meget læs og kørsel i kuperet terræn, hvor automatisk skift måske skifter utilsigtet op og ned.

Hurtig er den i hvert fald – og den når f.eks. til 100 km/t på 10 sekunder. Men det er nok de færreste, der tilkøber en så kraftig maskine. Det skulle lige være for automatgearet.

12.000 kr. for aktiv fartpilot

Man kan måske også sige, at lydniveauet var højt for testbilen under acceleration. Bilen har Euro 6 miljønorm, som her klares med AdBlue tilsætning.

Sikkerhedsmæssigt kan man ikke sige, at meget følger med standard – så man må punge ud med 12.000 kroner plus moms ekstra for at få Parc Security med aktiv fartpilot og advarsel for kollision, og vil man have bl.a. linjevogter og skiltegenkendelse, koster den ekstra 8.900 kroner.

I reglen er det de færreste kunder, der tilkøber denne sikkerhed – desværre – for det er jo noget nyt. P-sensor samt bakkamera synes folk måske er nok. Men der er mange penge at spare på skader med netop aktiv fartpilot.

Forlænget varerum

Testbilen har Niveau 2 udstyr – som omfatter bænkesæde til passagererne med ”Moduwork” udstyr – der bl.a. er en klap mellem kabine og varerum, så man bl.a. kan fragte fire meget lange brædder.

Der er foldemulighed for sædet og et arbejdsbord i sæderyggen. I gulvet i kabinen er der også en fastgørelseskrog – smart.

Der er også mange aflæggerum – også til store flasker i dørene – og to kopholdere. Handskerummet er stort og dybt. Vi kan også nævne to stk. 12 volt stik i kabinen.

Dårlig siddestilling

Kommer man belæsset med pakker, kan man tilkøbe automatisk åbning af sidedøren – hvor man bare stikker sin fod ind bagkofangeren.

Testbilen havde ikke den særlige forlængelse af adskillelsen med otte grader hældning (som kan købes ekstra), så man sad ganske lodret. Helt slemt er det som passager – og det er ikke sjovt med begrænset komfort på længere ture. En topmodel – og så plastrat – det er også for dårligt. Men der er sædevarme.

Spinkle fastgørelseskroge

Men der er god plads til godset – dog var fastgørelses-krogene alt for spinkle, når man skal spænde godset fast, som her udgjorde cirka 500 kg.

Bilen er ikke så blødt affjedret som forgængeren – og den uafhængige affjedring for og bag sikrer god komfort. Bilen platform bruges også til Citroën C4 Picasso.

Det betyder 130 kg ekstra nyttelast og bedre miljø. Samtidig får man et meget præcist styretøj – om end enkelte mente, at styreudslaget var for stort.

Forbedret kvalitet

Hele instrumentgruppen er måske noget høj og den stjal også noget af udsynet. Men generelt er instrumenteringen tilfredsstillende. Men til gengæld er det udformet elegant med sin touchscreen (ekstra). Vælger man den sammen med navigation får man også 360 graders bird-view.

Især den forbedrede kvalitet kan man glæde sig over. Bilen er ganske let at køre – og med valg af AET6 automatgearet er der bedre plads til højre knæ.

Jumpy i topudgaven har dog en god pris i forhold til både plads og præstationer.

Fakta – Citroën Jumpy 180 hk aut.:
Motor: 4 cyl – 2,0 HDI
Ydelse: 177 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 400 Nm v. 2.000 omdr.
Gear: 6 trins automat.
Topfart: 170 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10 sek.
Forbrugssnit: 16,1 km/l.
CO2 udledning: 163 g/km.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. Esc.
Totalvægt/køreklar vægt: 3.000/1.892 kg.
Nyttelast: 1.108 kg.
Trailervægt: 2.200 kg.
Varerum-mål: 4.026 x 1.628 x 1.397 mm.
Varerum: 6,6 kubikmeter.
Læssehøjde: 57 0 mm.
Sidedør: 935 x 1.241 mm.
Bagdør: 1.212 mm.
Affjedring for/bag: Uafhængig.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris ekskl. moms: 217.850 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk