Citroën har netop præsenteret storebroderen til C3 Aircross med betegnelsen C5 Aircross – med dansk præmiere senere på året.

Citroën C3 Aircross, som allerede er lanceret herhjemme som gulpladebil, får dermed en storebror – med 1.630 liter varerum.

Bilen, som netop har haft premiere i Paris, er også en SUV (Sport Utility Vehicle) – og den er virkelig tro mod Citroëns historie. Ikke mindst takket været sin særlige affjedring med betegnelsen Progressive Hydraulic Cushions – og sine komfortable sæder.

Komfort som i gamle dage

Bilen leder tanken tilbage på de gamle DS-19 modeller med hydropneumatisk affjedring – et system som endda Rolls-Royce ”lånte.” C5 Aircross er en ægte ”ambassadør” for Citroën Advanced Comfort programmet.

Den nye C5 Aircross er udstyret med 20 hjælpe-systemer inklusiv Highway Driver Assist (der er et såkaldt niveau to på skalaen over førerløse systemer), samt Grip Control med Hill Assist Descent til eventyr ”off the beaten track”.

Den kommer også med seks teknologier til at holde kontakten med omverden bl.a. trådløs opladning til mobiltelefonen.

I Europa i år

Når produktionen starter på fabrikken i Rennes-La Janais i Frankrig vil den blive lanceret først i Europa sidst på året og derefter til resten af verden.

På forreste række giver de nyudviklede sæder mere støtte og aflastning, der især er en fordel ved mange timer i bilen.

Og med det smarte multipoint massage system baseret på otte pneumatiske ”lommer” i sæderyggen kan der vælges mellem fem forskellige programmer med massage af lænd, skulder eller ryg, hvilket kan gøre, at man slet ikke har lyst til at forlade bilen igen.

Midterboks med køl

Kabine signalerer lækkert design – og der er så et digitalt instrumentpanel, hvor man henter informationer i et af føreren selvvalgt grafisk design. Nævnes skal det brede og behagelige midterarmlæn, der samtidig gør plads til et stort og nedkølet aflægningsrum.

Den nye C5 Aircross kommer med en række højtydende Euro 6.2 motorer.
De fås med en 6-trins manuel gearkasse og den nye 8-trins EAT8 automatisk gearkasse i følgende kombinationer – to benzin versioner: PureTech 130 S&S 6-sp manual og PureTech 180 S&S EAT8 – og tre diesel versioner: BlueHDi 130 6-sp manual, BlueHDi 130 S&S EAT8 og BlueHDi 180 S&S EAT8.

Japansk automatgear

Den seneste version af 8-trins EAT8 gearet (“Efficient Automatic Transmission”) er designet og udviklet af den japanske gearkasse-specialist, Aisin.

Den nye gearkasse reducerer forbruget med op til syv pct. sammenlignet med EAT6 gearkassen takket være de to ekstra gear, bedre udnyttelse af Stop & Start- funktionen – samt op til 20 km/h på BlueHDi 180, samt en vægtreduktion på op til to kg i forhold til EAT6

I slutningen af 2019 bliver den nye C5 Aircross også den første Citroën, der kommer med en plug-in hybrid (PHEV) drivlinje med en rækkevidde på 60 km i ren el-kørsel (ZEV mode.)

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk