De gule Renault 4 postbiler prægede det danske bybillede gennem mange år i forrige årtusinde – nu får de måske en afløser.
I hvert fald kan kunder allerede i år få en varebilsudgave af den nye elektriske Renault 4 leveret.
Det fortæller product manager for erhvervskøretøjer ved Renault Danmark, Nikolaj Elgaard, til VOTY.dk. Vi i mødte ham på Elbilmessen i Herning i sidste uge, hvor den nye Renault 4 havde premiere.
Dansk eller fransk model
Han ved endnu ikke, om man vil tage udgangspunkt i den fabriksbyggede varebilsudgave, som får verdenspremiere på den internationale transportmesse Solutrans i Lyon den 18. november, eller om det bliver en dansk ombygning.
Så man vil ombygge både en “dansk” og en “fransk” udgave.
Fra ca. 165.000 kroner
Renault 4 koster på hvide plader med det lille batteri 207.000 kroner og med det store batteri 222.000 kroner.
Som eludgave sparer man alene momsen – så priserne som Van vil ligge fra cirka 165.000 kroner. Dertil kommer en ombygning, der koster cirka 10.000 kroner.
Fleksibilitet
”Vi må se, hvad der bedst giver mening – og den bedste fleksibillitet – så bilen bliver konkurrencedygtig. Vi har allerede et dansk ombygningskit klar midt i november,” siger Nikolaj Elgaard.
_
Fakta om Renault 4 postbilen:
Postvæsenet herhjemme anskaffede i 1962 de første fem styk Renault 4 van, eller F4 som varevognen blev kaldt, på prøve (F står for Fourgonnette.)
Bilens terrængående egenskaber, bekvemme adgang til varerummet, driftssikkerheden og få udgifter til vedligeholdelse, gjorde den til den ideelle postbil.
Over 8.000 Renault 4 van blev erhvervet mellem 1962 og 1988, hvor modellen var i tro tjeneste hos postvæsnet. Den sidste Renault 4 postbil blev først taget ud af tjeneste i 1999.
(Kilde: Wikipedia)



