I Danmark er det entreprenører og andre hard core professionelle erhvervsfolk, som hidtil har købt Fords nye Ranger Raptor pick-up – og ikke eventyrlystne bilfreaks.

Ford har iøvrigt netop vundet titlen Pick-up of the Year 2020 for den nye Ranger-serie, hvor Raptor er topmodellen.

Det er muligt, at velhavende briter og tyskere har mulighed for at slippe den indre Dakar-djævel løs på en fjern strand eller bjergkam med den nye Ranger Raptor pick up-model fra Ford. Men i Danmark er det som sagt professionelle erhvervsfolk og myndigheder, der investerer i Fords hidtil barskeste off road køretøj på disse himmelstrøg.

Private kunder en sjældenhed

Vi har talt med flere forhandlere, som netop nævner entreprenører som typiske kunder. De kan komme rundt overalt – uanset underlag. Private kunder er en sjældenhed. De skal dog slippe en halv million kroner inklusive moms på papegøjeplader.

Professionelle har måske behov for at køre i løst sand og dybt mudder. Kundegruppen kan være redningstjenester (SAR), Kystinspektoratet, større jordbesiddere og elselskaber.

Et tons trailervægt mindre

Håndværkere og entreprenører med behov for at trække afsted med trailer og gravemaskine må  vælge den mere almindelige Ranger med samme motor og gearkasse, der har 3,5 tons trailervægt i behold.

For den specielle sportsundervogn har gjort bilen så meget tungere, at trailervægten i Raptor er faldet med ét tons til 2,5 tons i forhold til den normale Ranger.

Raptor har anhængertræk standard og tillige trailer stabilitetssystem, der arbejder ved at reducere bilens fart, når traileren kommer i ubalance.

Helt stabil at køre i

Vi har været vant til, at pick-up biler enten havde en stiv og hoppende bagvogn uden læs eller en blød bagvogn, der gik ned i fjedrene uden læs.

Det problem har Fords løst med en bagvogn uden bladfjedre, der er helt stabil takket været delvis uafhængig affjedring med skruefjedre, Watt-led og meget kraftige FOX motorsports-støddæmpere.

Dertil kommer krængningsstabilisatorer og elektronisk stabilitets kontrol samt differentialespær, der kobles ind via en knap på midterkonsollen. En 2,3 millimeter bundplade sørger for at passe på motoren og fortøjet.

Seks køre-opsætninger

Bilens Terrain Management System omfatter seks køre-opsætninger. Det barske kaldes BAJA-opsætningen, opkaldt efter det afrikanske Baja Rally.

De fem øvrige programmer tager hensyn til de fleste behov hos kunderne – f.eks. sand og mudder, klipper, grus og sne samt landevejsmodellerne normal og sport. Man kan skifte mellem baghjulstræk og firehjulstræk, mens man kører.

Luksus-kabine i Raptor

Kabinen er udstyret med lædersæder (i testbilerne), som nævnt tykt læderrat med betjeningsknapper til de seks indstillinger af undervognen – og kantsyet imiteret læder øverst på instrumentbrættet.

Men dørsider og instrumentbræt er udformet i hård plast – sikkert for at gøre rengøringen af kabinen lettere efter en tur i terrænet.

Højt udstyrsniveau

Nævnes skal også otte tommer navigationssystem med SYNC3 connectivity system, DAB+ radio, el-sæder, 2-zone klimaanlæg, fartpilot, bakkamera, intelligent fartbegrænser, varme i forsæder, knap til valg imellem 2H, 4H og 4L samt dobbelt USB-stik. Vi savnede handskerumslås – men der var midterboks i to niveauer.

Der er kraftige trinbrætter på bilen, som beskytter karosseriet, men det kan være svært at stige ind og ud af bilen uden at grise ens bukser til. Man skal i hvert fald begynde med at stige op på trinbrættet på vej ind – og på vej ud.

Højt sikkerhedsniveau

Når det gælder sikkerhed, kan Raptor mønstre adaptiv fartpilot, nødbremsesystem med fodgængergenkendelse, linjevogter, skiltegenkendelse, xenon forlygter, LED kørelys, hill descend og hill start assistance.

Når man kører bilen på almindelig dårlig vedligeholdt asfaltvej, slår ujævnheder igennem – men på en nyanlagt vej har man ingen problemer. Under acceleration er maskinen heller ikke helt lydefri, og de kraftige dæk støjer lidt.

Mere økonomisk motor

Motoren er også ny – en helt ny generation af dieselmotor fra Ford: 2-liters dieselmaskine med biturbolader.

Den nye motor erstatter Fords fantastiske men noget tørstige 3,2 liter motor på fem cylindre, som på papiret måske ikke kan fremvise helt samme drejningsmoment.

Men 3,2 liter maskinen har nemlig en konstant flad momentkurve, der går længere end Raptors. Så den virker mere smidig – især, når man kører med tung last og måske trailer.

Fås udenfor EU

I de fleste lande udenfor EU kan man fortsat få 3,2 liter maskinen – for dér skal man ikke opfylde de nye emissionskrav fra Euro 6D Temp normen. Bl.a. i bilens hjemland – Sydafrika. Dér fylder pick-up biler – kaldet bakkies – noget mere i gadebilledet end herhjemme.

Som plaster på såret har Raptor fået en 10-trins automatgearkasse, så man altid finder det rette gearskift. Det kan også kompensere for den manglende trækkraft med læs.

Den bliver standard fra nu af, men testbilen havde  dog 6-trins automatgear – da bilen var den første, der landede herhjemme. Man kan også skifte gear via skifteplader bag de fede læderrat med blå syninger, hvis man selv vil have styr på accelerationen.

Barsk at se på

Ranger Raptor har et stort Ford navnetræk som en del af kølergitteret. Dertil kommer kraftige skærmforøgere, der passer til den 150 mm forøgede sporvidde og de fede 17 tommer sorte alufælge med 285/70 terrændæk fra B.F.Goodrich.

På ladet er der monteret Mountain Top jalousidækken ab fabrik – hvis lås dog var dybfrossen under testen. Bagklappen er dog til gengæld ganske let i forhold til, hvad man er vant til. Den er understøttet af ”Lift Assist Tailgate”, som gør den 60 pct. lettere at lukke. Læssehøjden er 906 mm.

90.000 kr. mere end normal Ranger

Navnet Raptor brugte Ford første gang i 2009 til en specialmodel af den amerikanske F150 pick-up og igen i 2018 til den næste F150. Fra i år således også til den nye Ranger Raptor.

Prisen eksklusive moms for testbilen er 420.320 kroner. Men så er tillægget for privat anvendelse 11.800 kroner mindre.

Prisen svarer til cirka 90.000 kroner mere end den normale Ford Ranger – med samme maskine og gearkasse. Det beviser, at kunderne har et professionelt behov, de skal have dækket.

Ford Ranger Raptor 2,0 Biturbo Double Cab:
Motor: 4 cyl. dobbelt turbo. 16V.
Miljø: Euro 6. SCR og EGR. AdBlue.
Slagvolumen: 1.996 ccm.
Ydelse: 213 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 500 Nm v. 1.750-2.000 omdr.
Topfart: 170 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,5 sek.
Forbrug: 9,3 km/l.
CO2 udslip: 281 g/km.
Bremser: esc stabilitetssystem.
Gear: 10 trins automatic.
Træk: 4×4 m. reduktionsgear.
Til- og frakørselsvinkler: 32,5 og 24 grader.
Rampevinkel: 25 grader.
Frihøjde: 283 mm.
Vadedybde: 850 mm.
Trailervægt: 2.500 kg.
Nyttelast: 545 kg.
Pris ekskl. moms nedvejet til tre tons totalvægt: 420.320 kroner.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk