(LYON)

Den ny Mercedes-Benz Actros vinder titlen som “International Truck of the Year 2020.”

Den vandt en ret kneben sejr med 121 point foran Ivecos nye S-Way model, de opnåede 113 point. Tredjepladsen indtog Volvo FH med 47 point for deres seneste I-Save innovation.

Actros vandt på sin nye teknologi, der bringer lastbiler tættere på at være selvkørende. Udvendigt kendes bilen på kameraløsninger i stedet for sidespejle. Den nye S-Way har stort set bevaret forgængeren Stralis’ drivline – men design inde og ude er nyt. Volvo FH I-Save var nomineret for den optimerede brændstoføkonomi.

24 jurymedlemmer fra 24 lande

Juryen på 24 medlemmer fra lige så mange lande fremhævede blandt andet avanceret teknologi, der sætter nye standarder inden for sikkerhed, komfort og brændstoføkonomi.

Dansk medlem af juryen er Rasmus Haargaard fra fagbladet Lastbil Magasinet. Han havde også Actros som sin favorit.

Den prestigefulde pris blev overrakt af juryformand Gianenrico Griffini, Italien, til Uwe Baake, chef for produktudvikling hos Mercedes-Benz Trucks.

Det foregik på på Solutrans transportudstillingen, årets største transportmesse i Europa, som arrangeres i den franske by Lyon – udstillingen lukker lørdag.

Bedre udsyn med kameraer

”Med introduktionen af den ny Actros har Mercedes-Benz leveret en førsteklasses lastbil, som baner vejen mod udvikling af fremtidens selvkørende lastbiler,” sagde formanden for International Truck of the Year, Gianenrico Griffini ved overrækkelsen på Solutransmessen forleden.

Juryen fremhævede især introduktionen af MirrorCam-systemet, som erstatter de traditionelle udvendige sidespejle og effektivt hjælper chaufføren under manøvrering, sving og vognbaneskift.

Desuden forbedrer MirrorCam ikke kun det generelle udsyn, men også lastbilens aerodynamik.

Delvist automatiseret kørsel

Mercedes-Benz har i den nye Actros-generation bygget videre på den eksisterende serie for at udvikle en ny lastbil, som tilbyder store markante forbedringer på vigtige punkter, såsom delvist automatiseret kørsel, udvidede fartpilot- og gearskiftesystemer og adskillige banebrydende sikkerhedssystemer.

Under en længere testkørsel i det sydlige Spanien værdsatte medlemmerne i Truck of the Year-juryen også det nye Active Drive Assist-system, som under visse omstændigheder kan overtage kontrollen over både fart og styring af lastbilen, og dermed tillade delvist automatiseret kørsel ved alle hastigheder.

Predictive Powertrain Control

Til slut fremhævede juryen de udvidede funktioner i den nye Actros’ Predictive Powertrain Control (PPC)-system og det totalt digitale Multimedia Cockpit, som erstatter det konventionelle instrumentbræt.

PPC kan nu også bruges til at tilpasse hastigheden på snoede landeveje og sving og dermed spare brændstof og lette chaufførens arbejde.

Sikkerheden for den øvrige trafik er desuden hævet mærkbart takket være den opdaterede aktive bremseassistent Active Brake Assist (ABA 5), der er i stand til automatisk at bringe lastbilen til fuldt stop i nødsituationer.

Glæde hos den danske importør

”Vi er meget stolte af, at den ny Actros har vundet titlen som ”Truck of the Year 2020.” Mercedes-Benz Trucks har lagt utroligt mange kræfter i at udvikle en lastbil, der for alvor sætter chaufføren i centrum, og derfor er det naturligvis en stor tilfredsstillelse at modtage den anerkendelse, som prisen repræsenterer,” siger salgschef for Mercedes-Benz Trucks i Danmark, Mick Steenbøl.

Om International Truck of the Year:

Ifølge vedtægterne i organisationen International Truck of the Year (IToY) skal den årlige pris uddeles til en lastbil, som er introduceret til markedet inden for de seneste 12 måneder, og som har ydet et stort bidrag til effektivitet i vejtransporten.

Herunder indgår en række kriterier, såsom teknologisk innovation, komfort, sikkerhed, køreegenskaber, brændstoføkonomi, miljømæssigt aftryk og Total Cost of Ownership (TCO).

Pris indstiftet i 1977

International Truck of the Year (IToY)-prisen blev oprindeligt lanceret i 1977 af den nu afdæde britiske journalist og redaktør Pat Kennett.

I dag består IToY af 24 jurymedlemmer fra ledende lastbilmagasiner over hele Europa.

I de seneste år har IToY-gruppen udvidet med en række associerede medlemmer fra voksende lastbilmarkeder i lande som Kina, Indien, Sydafrika, Australien, Brasilien, Japan, Iran og New Zealand.