(KAYSERI)
–
Toyota har netop opdateret sit Hilux pick-up modelprogram med to nye varianter – en Mild hybrid model og en hvas GR Sport udgave.
Vi har prøvet begge biler i det meget kuperede og sceniske bjergterræn Cappadocia i Tyrkiet – 600 km øst for Istanbul.
Endda tilsat snestorm og et par minusgrader, men vi var også i et terræn i op til 1,8 km højde.
Bedste valg
Især Mild Hybrid udgaven er interessant, fordi den både sikrer bedre off road egenskaber og en bedre komfort i dagligdagen.
GR Sport – den dyreste Hilux model – forventer informationschef ved Toyota Danmark, Anders Tystrup, kun skal sælges i begrænset omfang herhjemme – selv om salget af topmodeller som GR Sport og T4 Invincible er stigende.
Mere økonomisk
Mild Hybrid udgaven har 48V teknik med batteri og generator. Men alle præstationer er som i alle 2,8 turbodieseludgaverne i programmet. Alligevel sparer man syv procent af dieselbrændstoffet.
Strømmen fra Mild Hybrid teknikken sørger for at hjælpe bilen af sted fra f.eks. en lyskurv, så køreoplevelsen ikke bliver så hakkende.
Samtidig er omdrejningstallet også faldet – med lavere støjniveau til følge – ligesom affjedringen er mindre hård.
Multi Terrain Select
Samtidig er der indført Multi-Terrain Select System med krybe-effekt og hill descend (bakkehjælp) – samt valg af underlag – så som mudder, klipper, grus, sand og sne – samt automatik (hvor bilen vælger opsætningen).
Vi kørte på en særlig svær off road bane, hvor vi indledte med at sætte gearvælgeren i det 6-trins automatgear i manuel mode og ned i første gear. Ved at bruge skiftepladerne bag rattet.
Alle Hilux i Danmark sælges fra i år kun med automatgear.
Hill Descend
Så trykkede vi på Hill Descend knappen, valgte ”klipper” som underlag og slap speederen.
Så rullede bilen selv gennem ruten, hvor det vigtigste for chaufføren var at styre fri af forskellige klippeblokke. Spær på bagakslen er i øvrigt standard på Hilux.
De standardmonterede Bridgestone Dueler dæk var dog en udfordring – for de var ikke specielt grovmønstrede, og de havde derfor svært ved at få fodfæste i den meget glatte og mudrede terræn.
3,5 tons trailer-vægt
At vælge manuel mode kan også være en fordel, hvis man kører med tung trailer, hvilket en meget stor del af kunderne i Danmark, gør.
Hilux kan fortsat køre med 1 tons nyttelast og har 3,5 tons trailervægt.
Vi brugte også lang tid bag rattet i topmodellen GR Sport II, som har fået bredere sporvidde (135 mm), større frihøjde (13 mm) og skivebremser for og bag. Samtidig er tilkørselsvinklen øget til 30 grader, mens frakørselsvinklen fortsat er på 23 grader.
Mere rå at se på
Udseendet i GR Sport er også blevet strammet op med ændret frontplade/kofanger, bredere skærmforøgere og sorte 17 tommer alufælge. Samt trinbrædder og pedaler i aluminium – og el-justerbare sportssæder i læder og ruskind. Laddækken er standard.
Begge de nye modeller har fuld sikkerhedspakke med adaptiv fartpilot, antispin, trailer-assistent, linjevogter, syv airbags, skiltegenkendelse og nødbremse.
God trækkraft
De 4-cylindrede motorer er fortsat 2,4- og 2,8 liter turbodiesel – og man skal især se på momentet på op til 550 Nm mellem 1.600- og 2.800 omdrejninger.
Ydelsen i 2,8 udgaven er på 204 hk – og den kører 175 km/t og når 100 km/t på 10,7 sekunder. Forbruget er fra 9.3- til 10 km/l.
God finish
Det mest imponerende ved Hilux er fortsat, at den er så godt skruet sammen – for selv om passagererne i bilen brugte kræfter på at klamre sig til fartgrebene, så var der ingen resonanslyde.
Men sammenlignet med f.eks. Ford Ranger, så er instrumenteringen ret bedaget – med en simpel otte tommer skærm, men til gengæld også flere betjeningsknapper udenfor skærmen.
Der er kun manuel håndbremse i stedet for elektrisk håndbremse, og vi savnede indstilling af lændestøtte i sportssædet – men bagklappen fås nu med gasdæmpere.
Drejeknap
Der er fortsat en bil med deltids 4×4 system, hvor man normalt kører med baghjulstræk 2L – og så skifter til 4L og 4H, stadig med tryk på drejeknappen.
Den hårde medfart, man får i terrænet, skyldes ikke mindst bilen undervogn med chassisramme og bladfjedre bag.
Skal holde til mere
Konkurrenten til GR Sport hedder Ford Ranger Raptor, som er en sand rallybil med uafhængig affjedring bag plus racer-støddæmpere.
Men Toyotas ingeniører forsvarede ved præsentationen i Tyrkiet bladfjedrene – for Hilux sælges over hele verden, hvor underlaget er udfordrende og bilen skal holde til mere – og ikke meget i Europa, hvor komfort er i højsædet.
Selv om kvaliteten er høj, er der fortsat meget brug af hård plast i kabinen – men så er bilen jo lettere at gøre ren efter et tur i terrænet.
Brint og el
Toyota har præsenteret prototyper af Hilux, der kører på såvel brint som el – men langt de fleste biler vil også fremadrettet køre på diesel.
Mild Hybrid udgaven er første skridt mod en form for elektrificering.
200 enheder om året
Hilux blev senest præsenteret i ottende generation i 2015 – og siden har der været facelift i 2020 og nu igen her i 2025.
Fra 1972 til 2024, hvor bilen har været på det danske marked, er der solgt 20.013 enheder – og målet er cirka 200 enheder om året i gennemsnit.
Der kører 3.620 Hilux på danske veje (indregistrerede). I 1979 nåede man f.eks. op på 1.793 enheder, og de hårdføre biler lever længere på vejene end de fleste andre biler. På verdensplan er der solgt 27 millioner Hilux fra 1968 til i dag.
Det danske udvalg
I Danmark vil der være valg imellem T2 basisudgave med 2,4 liter turbodieselmotorer – og 2,8 liter turbodieselmotorer (inklusiv Mild Hybrid) i T3 og T4 udgaver. Dertil valg imellem Extra- og Double Cab.
Der er tre års fabriksgaranti – plus Relax garanti – en servicerelateret garanti op til bilens tiende år eller 185.000 km.
Billigste 2,4 liter T2 udgave i Extra Cab udgave koster 315.000 kr. plus moms, 2,8 liter Mild Hybrid T3 udgave i Double Cab udgave koster 380.000 kr. plus moms – og 2,8 liter GR Sport II koster 420.000 kr. plus moms.
–
Teknik Toyota Hilux Mild Hybrid:
Motor: 4 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen: 2.755 ccm.
Ydelse: 204 hk.
Moment: 500 Nm v. 1.600-2.800 omdr.
Gear: 6 trins aut.
Topfart: 175 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,7 sek.
Forbrug: 9,9-10 km/l.
CO2 udslip: 264-265 g/km.
Frihøjde: 310 mm.
Vadedybde: 700 mm.
Til/frakørselsvinkel: 29/26 grader.
Ladmål: 1.555 x 1.540 x 480 mm.
Hjulkasser: 1.109 mm.
Totalvægt: 3.210 kg.
Trailervægt: 3.500 kg.
Fælge og dæk: 17 tommer. Bridgestone Dueler.
Pris Mild Hybrid: 380.000 kr. ekskl. moms.