Tyske MAN har de senere år løbende øget salget af deres varebil TGE – fra 2023 til 2024 med fire procent til 27.700 enheder, men i år er målet at nå 30.000 enheder, fortæller varebilchef hos MAN Truck & Bus, Daniel Holbein i et skype-møde med journalister fra hele Europa.
Det øgede salg skal bl.a. ske gennem et større salgs-netværk især i Europa, hvor man fortsat mangler at etablere importør i Kroatien.
Men også ved at etablere sig yderligere udenfor Europa, hvor Holbein bl.a. nævnte De Forenede Arabiske Emirater (UAE).
Fordobler salg i Danmark
I Danmark steg salget af TGE varebiler også i den forgangne år fra 1,8- til 1,9 pct. – fra 453- til 524 enheder, og i de første to måneder af i år er salget næsten fordoblet fra samme periode i fjor – fra 1,6- til 3,2 pct. – eller fra 63- til 117 enheder.
MAN TGE er søstermodel til Volkswagen Crafter, og de bygges begge på Volkswagen Group’s fabrik i Wrzesnia i Polen.
Melder ud sammen med VW
Den næste MAN TGE skal også udvikles og produceres sammen med Volkswagen Crafter – og den kan MAN cheferne ikke sige noget om, for det skal meldes ud i fællesskab med Volkswagen.
Men ét er sikkert – den næste TGE vil igen blive tilbudt som batteri-elektrisk udgave, som blev opgivet for et par år siden bl.a. grundet kort rækkevidde.
Året 2027 eller 2028 er tidligere meldt ud.
One-stop-shopping
MAN er måske for mange mennesker mest kendt for sine lastbiler, og salget af TGE er bl.a. sket til vognmandsforretninger som en form for one-stop-shopping, og fordi MAN værksteder har længere åbent end Volkswagens værksteder.
Herhjemme har den meget professionelle tilgang til bl.a. service også betydet, at TGE nu også ses i politiets- og redningstjenesters flåder.
Stort skridt fremad
Samtidig har MAN TGE med deres nyeste ”Next Level” modeller tager et stort skridt fremad indenfor bl.a. sikkerhed og chaufførkomfort.
Vi skal nævne MAN SmartLink, digitalt instrumentbræt med infotainmentsystemet MAN Media Van, nøglefri start, multifunktionsrat og elektronisk parkeringsbremse. Læg dertil forbedret cybersikkerhed.
11 nye sikkerhedssystemer
Sikkerhedsmæssigt står der desuden adaptiv fartpilot, blindvinkel-assistent (over 3,5 tons) og turning assistent på programmet for TGE. Faktisk fås MAN TGE med op til 27 assistentsystemer – de 11 er nye fra 2025-udgaven.
MAN har sin ”Individual” sektion, hvor man kan skræddersy TGE på fabrikken efter kundernes behov, og her nævnte Holbein bl.a. kombimodellerne – selv om kunderne i Danmark oftest sender deres TGE til en opbygger.
Op til 202 hk
Det gælder også en ny camper-model, hvor MAN har udviklet et særligt højt tag. Færdiggørelsen sker dog hos eksterne camper-virksomheder.
På motorsiden valgte MAN ved lanceringen af Next Level i Østrig sidste sommer at tilbyde en endnu kraftigere 2-liter TGE motor med 202 hk og et drejningsmoment på 410 Nm mellem 1.500- og 2.000 omdrejninger – på basis af den normale topmodel med 180 hk men med elektronisk opdatering.
MAN anvender selv deres motto “Simplifying Business.”