Mitsubishi var ellers dømt ude af det europæiske marked, men nu er der snart to modeller at vælge imellem.

Stolte Mitsubishi med biler som Pajero 4×4, Galant, L200 pick up og Colt blev for få år siden droppet som mærke i Europa.

Det var som led i opdeling af verdens bilmarkeder for medlemmer af den store Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance.

Opdelt i markeder

Da var bl.a. Mitsubishi henvist til Japan, Fjernøsten og en række tredjelande.

En række Mitsubishi modeller produceres fortsat til markeder udenfor Europa – det gælder også L200 pick-up, som også sælges som Renault Alaskan i en række andre lande – bl.a. Mellemamerika.

Men der er ændret mening – og snart vil der som nævnt være to Mitsubishi modeller at vælge imellem i Europa – ikke mindst til glæde for forhandlere og kunder.

På basis af Renault Clio

I marts var det ASX, der blev løftet sløret for – som dog er bygget over Renaults Captur model. Nu viser man så den nye Colt, som er en Mitsubishi udgave af den lille Clio.

Bortset fra Mitsubishis navnetræk og de tre diamanter, der udgør bomærket, er de to biler identisk med deres ophav – men de har dog en væsentlig fordel frem for deres ophav: 5 års fabriksgaranti eller 100.000 km., hvor Renault byder på tre år.

Der er desuden otte års garanti eller 160 000 km mekanisk garanti og kapacitetsgaranti på drivbatteri. Dertil kommer tre års vejhjælp.

Mitsubishi Colt siden 1978

Den første Colt blev præsenteret tilbage i 1978, hvor undertegnede faktisk indledte min tilværelse som motorjournalist. Over seks generationer er Colt siden solgt i 1,2 mio. enheder.

Dengang var den danske importør Ole Damgård-Nielsen, der var først med Mitsubishi herhjemme.

Det var dengang selvstændige Mitsubishi modeller – nu bygges Colt over alliancens kendte CMF-B platform.

Normalt med model-deling

Og bilen skal ikke bygges i Frankrig ligesom Clio – men på Renaults tyrkiske bilfabrik i Bursa. Den nye Colt skal produceres her fra september måned.

En sådan form for samarbejde er ret almindelig – og vi kan nævne trillingerne Toyota Aigo, Citroën C1 og Peugeot 108 – men også mange varebilsmodeller fra både Renault/Nissan (og Mercedes) – og Stellantis- gruppen med Peugeot, Citroën, Opel og Fiat – samt senest Ford og Volkswagen.

Renault Clio kan fås som gulplade-Van – og det vil formentlig også kunne gøre med den nye Colt. Der er dog tale om to forskellige importører af de to mærker i Danmark.

Masser af udstyr

Den nye Colt kommer i øvrigt i fire udstyrsniveauer: Inform, Invité, Intense og Instyle.

Bilen kommer desuden med et utal af aktive og passive sikkerhedssystemer. Den har bl.a. 360 grader kamera-system – og der er assistentsystemer som adaptiv, blindvinkelalarm, frontkollisionsalarm, vognbaneassistent og skiltegenkendelse.

Den lille Mitsubishi har også Multi-Sense køreprogram, der giver mulighed for at justere styretøj og undervogn til førerens ønsker og behov. I kabinen er multi-touch infotainmentskærmen på enten syv- eller 9,3 tommer.

Hybridudgave med spændende

Desværre har man valgt at udstyre de rene benzinudgaver med 3-cylindrede motorer på én liter. Ydelserne er 65 eller 90 hk. Begge gearkasser er manuelle – med fem eller seks trin.

Mere spændende er hybridudgaven – med en 4-cylindret 1,6 liters benzinmotor med 145 hk og automatgear.

Hybridsystemet kombinerer en 36kW elektrisk motor, en højspændingsgenerator og et 1,2kWh batteri til at hjælpe forbrændingsmotoren – og regenerere bremseenergi.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk