Det, som vi først bemærkede under vores test af Volvo FH460 med ny turbocompoundmotor, var det lave støjniveau.

Det skyldes, at motoren arbejder med en forbedret drejningsmoment ved lavere omdrejninger – og igen færre gearskift i automatgearkassen. Det giver smidigere kørsel – og lavere støj.

Det er noget, som enhver chauffør vil sætte pris på – især fordi bilen er udviklet primært til langturskørsel til udlandet eller lange regionale stræk herhjemme – med et gennemsnit på 120.000 km. om året.

Fin som modulvogntog

Køretøjet er godkendt til op til 60 tons totalvægt – altså også til modulvogntog.

Til andre typer transport så som tungtransport anbefaler Volvo Truck ikke den nye TC motor, men de almindelige FH13 motorer eller de kraftige FH16 motorer.

Vi tog den 37 tons tunge FH 460 eksporttrækker på vores normale tur til Farø ad motorvejen – og så via den gamle smalle A2 landevej op til Tappernøje.

Ho-Chi-Minh stien

I gamle dage – før motorvejen åbnede – blev A2 kaldt Ho-Chi-Minh stien, fordi den trafikerede vej med sine mange bakker og tilkørselsveje var så uoverskuelig.

Nu er trafikken yderst begrænset – og så kan vi rigtig afprøve lastbilernes drejningsmoment.

Vi skal også nævne testbilens I See og I Cruise funktion med I Roll, som sikrer en konstant fart i forbindelse med adaptiv fartpilot – og udnyttelses af bevægelsesenergien i bakket terræn.

Hurtig speeder-respons

Trods sin høje totalvægt var bilen meget smidig og letkørt på hele strækningen – med lynhurtig speeder-respons ved accelerationer. Bortset fra passage af bl.a. rundkørsler var motoren kun i 11. eller 12. gear.

Omdrejningstallet lå hele tiden mellem 9- og 1.200 omdrejninger – hvor der hentes de maksimale 2.600 Nm i moment. Det er 200 Nm mere end i en almindelig 460’er med eSCR udformning.

Turbocompound teknik er ikke af ny dato. Men Volvo lagde det på hylden i 2013 – og nu er teknikken opdateret med ny stempel-udformning med mere effektiv forbrænding og dermed optimal udnyttelse af energien.

Ekstra turbo

Turbocompoundsystemet er ret indviklet.

Det handler om, at udstødningsgassen udnyttes til at drive en turbo, så der kommer mere luft ind i motoren og samtidig drive netop en turbocompound-enhed (en ekstra turbo) i udstødningsgassen.

Denne enhed overfører kræfterne via tandhjul til krumtapakslen. Det forhøjer drejningsmomentet.
Op til 10 pct. forbedring.

Bedre trækkraft

Så ikke alene spares op mod syv procent af de dyre dråber – hvoraf de fire kommer fra motoren og resten fra forskellige brændstofpakker – trækkraften forbedres også.

Kobler man chaufførtræning oveni, viser tests, at man kan spare op til 10 pct.

Miljømæssigt kommer der hjælp fra et EGR system, der sørger for en tilsætning på fem pct. AdBlue – en tre pct. besparelse.

Volvo Truck Fuel Journey

Samlet kalder Volvo Truck hele forbedringen for I Save – og er en del af fabrikkens ”Fuel Journey” – brændstof-rejsen.

Ingeniørerne har skruet på alle mulige parametre efter princippet ”mange bække små.” Af andre forbedringer er bagaksler med mindre friktion og tomgangsstop.

Konkurrencen er hård i denne klasse over 16 tons, og selv om Volvo ikke nævner salgstal. Men salget af turbocompoundlastbilerne er gået over al forventning.

Forbedring på 800 meter pr. liter

Ikke mindst takket været det lavere brændstofforbrug.

En måling på 18 TC-lastbiler, der blev leveret i fjor, var snit-forbruget på 4,1 km/l – og en enkelt vognmand præsterede over 5 km/l. Forbedringerne i bilerne har været forbedringer på op mod 800 meter pr. liter diesel.

Den 4-akslede Kel-Berg tiptrailer var venligst udlånt af DSV.

Fakta om testforløb Volvo FH 460 TC 6×2:
Slagvolumen: 12,8 liter.
Ydelse: 460 hk. v. 1.900 omdrejn.
Moment: 2.600 Nm ved 900-1.300 omdrejn.
Miljø: Euro 6 trin D.
Motorbremse: VEB+.
Miljøbehandling: SCR med AdBlue og EGR.
Cruis-E fartpilot: Econiveau 3.
Gennemsnitsforbrug: 3,7 km/l.
Forbrug: 50 liter diesel.
Køretid: 2,45 timer.
Køre-længde: 185,27 km.
Gennemsnitsfart: 71 km/t.
Tomgang: 45 pct.
Friløb: 2,7 pct.
Fartpilot: 68 pct.
Totalvægt testbil: 37 tons.
Dæk: Good-Year Fuelmax 385/55 R 22.5.
Sikkerhed: Adaptiv fartpilot og nødbremse samt lane departure warning.
Gearkasse: I-Shift dobbeltkobling.
_

Fakta I-Save lastbiler i Danmark:
D13TC-motor (Turbo Compound) 460 hk og 500 hk
Nye brændstofeffektive bagaksler
Tomgangsstop
Den intelligente fartpilot I-Cruise med den forbedrede friløbsfunktion I-Roll, som justerer hastigheden for at holde brændstofforbruget nede
Servostyringspumpe med variabel slagvolumen
Opdateret kortbaseret I-See, der anvender onlinedata (Predictive Cruise Control).
Opdateret I-Shift med optimeret software til fjerntransport fra et digitalt topografikort til at optimere hastighed og gearskift.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk