MAN i Danmark har igennem mange år været kendt for entreprenørbiler. Det er biler, som normalt specialbygges efter ordre – men nu har man valgt at bestille biler til lager for at kunne vise dem frem for potentiele kunder.

”Det er en lagerbil, som vi lige har fået bygget op – men faktisk har vi allerede en køber til bilen,” fortæller John Hostrup, produktchef hos MAN Truck & Bus Danmark.

MAN satser i år ekstra meget på entreprenørkøretøjer, og har derfor valgt at bestille lastbiler til lager – som demonstrationsbiler.

En grusgrav i Tune
Vi har prøvet bilen med afstikker til en grusgrav syd for Tune. Måske umiddelbart en normal TGS med 440 hk – men med TopTorque er der så ikke kun et drejningsmoment på 2.300 Nm – men ekstra 200 Nm til at skaffe bilen lidt bedre trækkraft i særlige situationer – fordi der opnås 2.500 Nm i bilens to højeste gear.

Gearkassen er Offroad-versionen af TipMatic gearkassen fra ZF – specielt beregnet til terrænkørsel, hvor der er det specielle DX skifte-software til bedre at komme rundt på løst underlag – idet skiftetidspunkterne er ændret til at virke fra 1.500 omdrejninger i stedet for 1.700-1.800 omdrejninger i D-vælgeren. Altså to gearkasse-styringer i én.

Wirehejs og kran
Bilens akselkonfiguration er 8×4/4 med to boggieaksler – hvor fjerde aksel er styr- og hævbar. Den testede bil må veje 32 tons og er forberedt til påhængsvogn- og kærrevægt på 24 tons. Totalvægten bliver dermed 56 tons. Den er opbygget med wirehejs og HMF kran – opbygget hos MAN i Odense.

Der er bl.a. et særligt vidvinkelspejl til hjælp til rangering. Opbygningen af chassiset ville også passe godt til en betonkanon, som John Hostrup udtrykker det.

Øget interesse for HydroDrive
Mange vognmænd i eksempelvis Sverige vælger ofte kroghejs – men så kan de ikke som i dette tilfælde klare sidetip. I dette tilfælde med to stop.

John Hostrup peger også på, at MAN’s legendariske HydroDrive faktisk har oplevet en øget interesse – et slags antispin-system til entreprenør-lastbiler, som snart fylder 10 år.

Tekniske data MAN TGS 35.480:
Model: TGS 35.480 8×4-4 BL.

Førerhus: L

Motor: D26 – 6 cyl, turbodiesel. Euro6.

Ydelse: 480 hk ved 1800 omdr/min

Moment: 2.300 Nm (2.500 Nm. med TopTorque) ved 930 – 1400 omdr/min

Hastighedsbegrænser: 89 km/t.

Akselafstand: 3.900 mm.

Totalvægt: 32 tons.

Vogntogsvægt: 56 tons.

Gearkasse: ZF12 AS med drejekontakt.

Ekstra gearing: TipMatic Offroad

Affjedring: Parabel for/luft bag.

Igangsætningshjælp: HydroDrive.

Kran: HMF 2620 K5 RC.

Rækkevidde: 14,9 m.

HMF TF320 wirehejs/11 m.

Tip- og optrækskapacitet: 20 tons.

Dæk for- og efterløbsaksel: 385/65R22,5.

Dæk bagaksel: 315/80R22,5.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk