Bilfabrikken BMW i München vil nedsætte det CO2 udslip, som opstår ved transport af reservedele i byen på korte distancer ved at indsætte en 40 tons elektrisk lastbil allerede til sommer.
Det bliver den første af sin art, som en tysk bilfabrik sætter på opgaven at flytte de mange reservedele, der transporteres just-in-time mellem Scherm Group og BMW’s fabrik i München otte gange om dagen – på to kilometer hverv vej.
Takket været den eldrevne lastbil, er der ingen støj og ingen local CO2 udledning I trafikken – ligesom der ikke udledes partikler. I forhold til en diesellastbil vil BMW’s el-lastbil udlede 11,8 tons mindre CO2 om året – svarende til at en BMW 320d Efficient Dynamics kører omtrent tre gange rundt om Jorden.
Svarer til BMW’s image
“For lidt under to år siden, bragte vores “i-brand” miljørigtig mobilitet på vejene. Den nye el-lastbil signalerer, at vi konstant arbejder på innovative løsninger og løser logistiske udfordringer. Vi er derfor meget glade for samarbjdet med Scherm Group”, siger Hermann Bohrer, direktør for BMW-fabrikken I München.
BMW og Scherm Group investerer et seks-cifret beløb i dette pilotprojekt, som vil fortsætte i et år. Hvis el-lastbilen beviser dens værd i daglig trafik, vil de to partnere arbejde på at udvide projektet.
Værdifuld erfaring
“Efter lang tids søgen har vi fundet frem til en elektro-mobilitets løsning til transport-sektoren. Vi er sikre på at opnå værdifuld erfaring med BMW Group fra dette pilot-projekt,” siger Rainer Zoellner, “e-truck” projektchef i Scherm Group.
Scherm Group er et internationalt service-, logistik- og transport firma med 2.000 ansatte i 14 afdelinger. Firmaet ejer 500 lastbilsenheder. På firmaets hjemmeside kan man se, at der primært køres med den München-producerede MAN.
Virksomheden arbejder også i ejendomsmarkedet.