Danske bilejere er gladere for deres biler end nogensinde – men BMW er i top, viser årets AutoIndex undersøgelse.

Vi vil helst køre gennem tilværelsen uden for meget bøvl med vores køretøjer – vi vil gerne have en god behandling både, når vi køber vores biler – og når vi har have dem på værksted.

Ifølge årets AutoIndex undersøgelse fra FDM er det derfor positivt, at vi danskere bliver mere og mere tilfredse med vores køretøjer.

Mest tilfredse i 17 år

I hvert fald er danskernes tilfredshed med deres biler den højeste, siden FDM i 2003 begyndte at tage temperaturen på bilglæden. Det viser AutoIndex-undersøgelse blandt 28.000 danske bilejere.

Og det er ikke kun den gennemsnitlige vurdering af bilmærkerne, der er steget.

Faktisk er den samlede tilfredshed med bilerne i bunden af listen steget mere end bilerne i toppen, så forskellen mellem de mest tilfredse og de mindre tilfredse bilejere er i år blevet en smule mindre.

Kan gøre noget på eftermarkedet

”Som importør kan man ikke gøre noget ved bilerne. Det kan man derimod ved alt det udenom, det såkaldte eftermarked. Det er her, man som forhandler har mulighed for at yde en service, så man både fastholder og har tilfredse kunder i salgslokalet og på værkstedet,” siger chefredaktør på FDMs medlemsmagasin Motor, Bo Christian Koch.

Som de seneste år er det igen BMW, der er duksen blandt de 21 bilmærker, efterfulgt af Volvo, Mercedes-Benz og Toyota.

Vurderingen er i top

”Der er ikke mange fingre at sætte på BMW. Vurderingen af bilen er i top, og det samme er vurderingen af forhandler og værksted. Ser man på udviklingen i AutoIndex gennem årene, kan vi se, at det er noget, den danske BMW-importør bevidst har arbejdet med, så de nu har styr på både bilen og alt det udenom,” siger Bo Christian Koch.

AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM blandt 28.000 danske bilejere. Undersøgelsen er gennemført i perioden januar-marts 2019. I det samlede svar vægtes bilens kvaliteter med 40 procent, mens vurderingen af værksted, forhandler og loyalitet over for mærket vægtes med hver 20 procent.

Man kan læse mere om undersøgelsen i den nyeste nummer af Motor 4, der netop er udkommet.

Meget tilfredsstillende for BMW

”At tage titlen for ottende gang i træk og ovenikøbet med rekordhøj score er næsten mere, end vi kunne håbe på. Vores autoriserede samarbejdspartnere arbejder hårdt hver eneste dag for at levere den bedst mulige service over for vores kunder, og derfor er det en meget stor fornøjelse, at vi igen har formået at rykke os i positiv retning. Vi er gået frem på både salgs- og værkstedsoplevelsen med henholdsvis 4,0- og 2,8 procent. Det er netop her, at kundeoplevelsen har så stor betydning, og derfor er det meget tilfredsstillende, at vi har formået at løfte det i forvejen høje niveau,” siger administrerende direktør hos BMW Danmark, Jan Askholm.

Toyota vinder på kundetilfredshed

Toyota er ifølge undersøgelsen det bilmærke i Danmark, der har de mest tilfredse kunder både hos forhandlerne og på værkstederne.

Dermed kan Toyota kalde sig Danmarks bedste på kundeservice for 17. år i træk.

”Vi er glade for, at AutoIndex i nu 17 år i træk har slået fast, at man hos Toyota opnår den bedste kundeservice i bilbranchen. Det er især glædeligt og bemærkelsesværdigt, at Toyota ikke bare yder markant bedre service end de øvrige gængse mærker, men at vi også er på et højere niveau end alle luksusmærkerne,” siger adm. direktør Frank Okoisor hos Toyota Danmark A/S.

Forhandlere og værksteder

Det er i høj grad Toyota-forhandlerne og værkstederne over hele landet, som skal have æren for det imponerende resultat, bemærker Toyota-direktøren.

”Forhandlerne og værkstederne er uden tvivl de retmæssige vindere. Hele Toyota-organisationen i Danmark fra nord til syd og øst til vest arbejder konstant på at forbedre det i forvejen højeste kundeserviceniveau. AutoIndex-resultaterne betyder meget for os, men den største belønning for os er, når vi ser smilene hos vores kunder,” siger dir. Frank Okoisor.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk