Det er nok den bedste elektriske bil, jeg nogensinde har kørt. Den nye i5 fra BMW – her prøvet i e-Drive 40 Touring-udgaven.

Det er lykkedes at bygge en bil, hvor man næsten glemmer, at det er en elbil – med fornemme køreegenskaber og en komfort bag rattet i en klasse for sig – bl.a. med BMW’s M-sportssæder.

Og det på trods af det tunge batteri i bunden – på 81,2 kWh.

14,9 tommer touchscreen

Hurtig er den også – med en topfart på 193 km/t og en acceleration til 100 km/t på 6,1 sekunder.

Betjeningen af bilen foregår delvist via et drejehjul i midterkonsollen. Der er fuld digital instrumentering med 12,3 tommer skærm foran chaufføren og 14,9 tommer touchscreen.

Vi skal også nævne fuld sikkerhedspakke med bl.a. adaptiv fartpilot, nødbremse, LED lygter for og bag samt navigation med head-up-display (ekstra).

Masser af udstyr

Der var skruet en masse ekstraudstyr på bilen – bl.a. komfortpakke og innovationspakke.

Vi kan fra pakkerne nævne 4-zone klimaanlæg, ventilation i sæder, 20 tommer alufælge, el-justerbart læderrat med varme, p-assistent, 360 grader bird-view kamera, glastag, elektrisk bagklap og elektrisk hængertræk.

Årets Bil i Danmark 2024

Sedan-modellen kom før Touring-udgaven, og den vandt titlen Årets Bil i Danmark 2024 – BMW’s første danske trofæ af sin art. I en konkurrence, hvor det normalt er typiske familiebiler, som vinder.

Bilen har imponeret alt og alle – lige siden den opnåede prisen i efteråret 2023. Touring-modellen kom til i fjor, og det er nok den bedste og mest helstøbte og praktiske af de to udgaver. Selv om de er nærmest lige store.

På hvide plader koster Touring-udgaven kun 15.000 kroner mere – cirka 625.000 kroner – og det gør det endnu mere sikkert, hvilken udgave, man bør vælge. Uden ekstraudstyr kan man endda slippe 30.000 kroner billigere.

Drømmebil som Van

En Van-model ville så ende på cirka en halv million kroner, men der er ingen officiel pris. Men man ville få en ypperlig luksus-Van. Vi kan bl.a. nævne eldrevne lædersæder – med både køl og varme.

Som Van kan den rumme 1.700 liter bag forsæderne – og den må trække en trailer på 1.500 kg. med bremser i den testede udgave. Udgaven med firehjulstræk må trække en trailer på to tons.

Læssehøjden målte vi til 640 mm. Der er ikke blevet plads til en frunk (aflæggerum under frontklappen), så elkablerne må lægges bag i bilen.

549 km rækkevidde

Rækkevidden (WLTP) opgives til 549 km. Da vi begyndte vores prøvekørsel, blev der kun meldt en rækkevidde ud på 410 km ifølge instrumenterne.

Momentet er da også på 430 Nm – og ydelsen er på 340 hk.

Bilen er helt støjsvag – hvor man ofte i elbiler generes af dæk- og vindstøj. Ingen tvivl om, at bilen er i særklasse – med BMW DNA i overflod.

BMW kom med sin første 5-serie Touring i 1991, og Touring udgør op imod 70 pct. af salget.

Fakta BMW i5 e-Drive 40 Touring – model M Sport:
Motor: 340 hk.
Moment: 430 Nm
Batteri litium-ion: 81,2 kWh.
Rækkevidde WLTP: 549 km.
Topfart: 193 km/t.
Acceleration 0-100 km/t: 6,1 sekund.
Ladeeffekt DC 10-80 pct. 30 min: 205 kWh.
Ladeeffekt AC standard: 11 kW
(Ladeeffekt testbil: 22 kW: 0-100 pct. 4,25 timer).
Forbrug under test: 18,2 Kwh/100 km.
(Fabrikstal g/s: 16,9 kWh/100).
Akselafstand: 3.000 mm.
Varerum: ca. 1.700 liter.
Køreklar vægt: 2.255 kg.
Totalvægt: 2.790 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.500 kg.
Læssehøjde: 640 mm.
Dæk: Continental WinterContact 245/40-20.
Pris hvide plader: Ca. 625.000 kr.
Pris testbil hvide plader med udstyr: 811.121 kr.
Pris Van: ca. 500.000 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk