Tyske BMW har bilen for den kræsne kunde, der også sætter pris på høj kvalitet – inde og ude.
BMW er som Stellantis gruppen gået ind for biler med fleksibilitet – det vil sige mulighed for flere drivliner. I hvert fald indtil videre, for den fås med både diesel- og benzinmotor samt elektrisk.
Grundet tilskud fra staten sælges el-udgaverne til fornuftige priser – uden afgifter til staten. Derfor er de også mest populære.
Firehjulstræk
Vi har prøvet mellemklasse-modellen iX2 i udgaven X-drive 30 M-Sport med to el-motorer med samlet 313 hk og 494 Nm, der når 100 km/t på 5,6 sekunder – og med træk på alle fire er der godt greb i underlaget. Max hastighed er 180 km/t.
Teknisk er vores testbil identisk med den kantede og praktiske BMW iX1, men denne mere strømlinede iX2 Coupé-udgave er måske mere elegant.
423 km rækkevidde
Rækkevidden er opgivet til 423 km, men da vi hentede bilen – 100 pct. opladet – blev vi kun lovet 337 km rækkevidde af instrumenterne. Det hænger bl.a. sammen med vejret og den forrige pilots kørestil.
Batteriet er på 65 kWh – og forbruget 17,2 kWh/100 km. Ved DC-lynladning taget det 29 minutter at lade fra 10- til 80 pct. Ved AC opladning f.eks. hjemme tager det 6,5 timer fra – til 10 pct.
Vi opladede med 116 kWh i begyndelsen med 26 pct. tilbage – eller 120 km. Til sidst dog kun med 69 kWh, og her tog det os så en time at lade bilen helt op, hvorefter vi havde 329-415 km rækkevidde – igen ifølge instrumenterne.
Godt vejgreb
Bilen er ganske sporty med fast affjedring, som sikrer godt vejgreb – og en meget præcis styring. Dertil 1-trins automatgear med D og B-mode. Man hjælpes på farten med et trin rekuperation (B-mode).
Man sikres gode præstationer, men vi vil anbefale at køre i sport-mode. Ellers virker kørslen vuggende – og det kan gøre én svimmel at vælge efficient mode. Man kan også indstille en personlig opsætning.
VI skal nævne, at adaptiv fartpilot indstilles på rattet
Fornem komfort
Man sidder godt i de sporty sæder, som i testbilen skulle indstilles manuelt (2024 model). Ryglænene indstilles med rulle. Det sporty går igen i den sorte taghimmel – og ruskindssæderne med læderkanter. SUV-formen på bilen sikrer let ind- og udstigning.
Udefra har bilen røde bremsekalibre bag de 20 tommer alufælge med 245/40 profil dæk– men der var også sportspakke ”Pro” og innovationspakke med en masse udstyr – faktisk for 100.000 kroner.
Ellers er prisen ca. 475.000 kr. Ombygget som Van kan man kun spare momsen (elbil). Der er dog ikke en officiel pris.
1.200 kg. trailervægt
Vi skal nævne udstyr som fast glassoltag, blindvinkel-alarm, linjevogter, parkerings-assistent, adaptive LED forlygter, fjernlys-assistent, ratvarme, head-up display, trådløs mobil oplader, tagræling, bakkamera, stor bagspoiler og elektrisk bagklap.
Som jobbil kan vi fremhæve anhængertræk – og en trailervægt på 1.200 kg samt et varerum som Van på ca. 1.400 liter. Læssehøjden er 790 mm.
Der er ikke lås på handskerummet og midterboksen under armlænet er ret lille.
Mangler bagrudevisker
Det er et stort minus i den danske vinter i hvert fald, at der ikke er monteret bagrudevisker. Ruden svines hurtigt til. Der er heller ikke aflæggerum fortil (frunk).
I kabinen findes to skærme – hovedskærmen foran chaufføren og en touchscreen.
Heldigvis er ikke alle funktioner indeholdt i skærmen, men er også anbragt via knapper. Så man er hurtigt dus med bilen.
–
Fakta BMW iX2 xDrive30 Fully Charged:
Motor: 2 elmotorer 225 kW.
Ydelse samlet 313 hk.
Forbruf: 17,2 kWh/100 km.
Moment: 494 Nm.
Batteri: 65 kWh.
Gear: 1 trin aut.
Rækkevidde: 423 km WLTP.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 5,6 sek.
Køreklar vægt: 2.095 kg.
Egenvægt/totalvægt: 2.095/2.605 kg.
Nyttelast: 585 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.200 kg.
Akselafstand: 2.690 mm.
Læssehøjde: 790/100 mm.
Dæk: Pirelli P Zero 245/40 R20.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris hvide plader fra: 475.000 kr.
Pris Van cirka: 390.000 kr.
–