Verdens første selvkørende, elektriske lastbil uden førerhus er netop sat i rute på DB Schenkers terminalområde i svenske Jönköping.

Det er en historisk begivenhed. Og så sker det lige i nærheden. Verdens første selvkørende, elektriske lastbil uden førerhus er netop sat i rute på DB Schenkers terminalområde i svenske Jönköping.

En ny epoke

Kørslen skulle være sat i gang sidste efterår, men svenske myndigheder har først godkendt planerne nu.

Men nu ruller det svenskudviklede Einride’s T-podkøretøj så rundt i Jönköping med gods på et lukket område, og ganske vist kun få hundrede meter, men premieren indvarsler en ny epoke indenfor transportbranchen – som især er spændende, fordi manglen på chauffører tager til.

Milepæl for Einride

Til stede ved premieren og egentlig arrangementets værter var Robert Falck, grundlægger og CEO fra Einride, Jochen Thewes, CEO hos DB Schenker, og Mats Grundius, CEO hos DB Schenker Cluster i Sverige, Danmark og Island.

Robert Falck udtalte, at det var en milepæl i Einride’s historie for at etablere en sikker, effektiv og miljørigtig transportløsning – baseret på en selvkørende og elektrisk enhed – som kan reducere CO2 udslip med 90 pct.

Vigtig for transport-sektoren

Og CEO Jochen Thewes fra samarbejdspartner DB Schenker pegede på løsningen med selvkørende enheder som meget vigtig for transport- og logistik-sektoren.

“Sammen med Einride har vi introduceret selvkørende, elektriske lastbiler til transport på offentlig vej – en milepæl for morgendagens transportsystemer,” sagde Thewes.

Frem til ultimo 2020

Tilladelsen fra de svenske myndigheder blev givet 11. marts – og tilladelsen gælder til udgangen af 2020.

Aftalen mellem Einride og DB Schenker blev indgået i april 2019 – først i terrminalen i Sverige – og med mulighed for at udvide samarbejdet med internationale pilotprojekter andre steder.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk