Daimlers japanske datterselskab Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation (89,29 pct. ejet af Daimler) vil i slutningen af 2020’erne være klar til at serieproducere en brint-lastbil med brændselsceller.
Fuso viste på Tokyo Motorshow i 2019 en prototype af den kommende lastbil, der nu er videreudviklet med navnet eCanter F-Cell.
Fuso vil så om cirka 10 år kunne være klar til at tilbyde hele paletten af deres last- og varebiler som CO2 neutrale med en form for elektrisk drift som el- eller brintkøretøjer.
300 km rækkevidde
Brintbilen vil have 300 km rækkevidde, hvor den 7,5 tons eCanter elbil i dag når ud på cirka 100 km. Derfor er der forskellige behov for de to typer biler – brint til kørsel over længere afstande og el kun over korte afstande. De vil derfor komplementere hinanden.
Fordelingen af produktionen på de to drivliner om 10 år tør Fuso dog ikke spå om. Men efter den japanske udstilling er brintbilen nu klar til test i Fuso’s hjemby Kawasaki – i en mere realistisk udgave, som er bygget over den batterielektriske eCanter udgave.
Et utal af opbygninger
De to første udgaver af eCanter er jo netop indsat i drift hos de danske virksomheder City Logistik og Årstiderne. Faktisk kører der 150 eCanter hos kunder i Japan, USA og Europa. 1,6 mio. km har eCanter tilbagelast indtil nu.
Modsat eCanter, der tager mange timer at lade op, tager det knap 10 minutter at fylde brint på brintudgaven. eCanter kan i dag bestilles i et utal af opbygninger.
MFTBC er også Medlem af Electric Mobility Group, en intern udviklingsorganisation I Daimler, etableret for to år siden for at udnytte synergien i Daimlers verdensomspændende organisation.
Løfte netværk og teknologi
”MFTBC har en ledende rolle i udviklingen af elektriske erhvervskøretøjer. Vores vision er at løfte netværk og teknologi I Daimler Group til udviklingen af avancerede e-mobilitets løsninger – for at møde målet for CO2 neutral transport,” siger Hartmut Schick, CEO i Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation.
For at realisere denne vision og gøre CO2-neutral transport sandsynlig for kunderne, vil økonomisk støtte til elektriske køretøjer and lade-faciliteter fortsat være af stor betydning, fortæller han.
“Gennem tæt samarbejde med partnere i erhvervslivet, vi har som mål at levere CO2 leutrale køretøjer til kunder og fortsat at tilbyde de bedste løsninger til dem,” siger Hartmut Schick.
Fortsat pionerer
Koncernen lancerede sin første lette el-lastbil i 2017.
”Vi var med til at få transportindustrien et trin fremad for at få reduceret verdens CO2 emissioner – og vi er fortsat pioner i elektrificeringen af erhvervskøretøjer,” understreger Hartmut Schick..