Iveco har atter forbedret deres varebil Daily – denne gang med et mere markant ydre og flere forbedringer i kabinen, som sikrer en bedre komfort for chaufføren.

Iveco Daily er én af de stærkeste varebiler på det danske marked med sin rammekonstruktion, der betyder, at det kan køre både med stor last og trailervægt uden at synke i knæ.

Bilen er nu blevet opdateret endnu en gang, og denne gang med et nyt design i fronten for at øge kølingen (nødvendigt til de kraftigste motor) samt en del forbedringer i kabinen, der sikrer chaufføren en bedre komfort.

Bedre kørestilling

Rattet (læder) er nu fladt i bunden, så man har en lettere ind- og udstigning ligesom der er flere betjeningsknapper, som er flyttet ud på rattet, som nu kan indstilles både i længde- og højderetningen. Dermed får man en bedre kørestilling.

Eneste problem er, at mange ikke kan få en tilstrækkelig hældning i sæderyggen, så man sidder derfor temmelig lodret i sædet.

Alternativet er at sidde for tæt på rattet, men så slås man med en lille afstand mellem pedalerne, når man skal flytte foden fra speeder til bremse. Der er dog varme i førersædet og i sidespejlene.

Lettere styring i byen

Til gengæld har testbilen 8-trins Hi-Matic automatgear, som gør kørslen i bytrafik langt mere behagelig. Gearskiftet er både hurtigt og nærmest lydløst. Det eneste, der ikke er lydløst, er lyden fra blinklyset.

Vi skal også nævne god aflæggeplads – bl.a. under passagersæderne og flere rum i instrumentbrættet og i dørene.

I byen er man også glad for bilens elektrohydrauliske city-styring, der betyder, at man nærmest kan dreje rattet med en finger. Det skulle have lettet styringen med 70 procent i forhold til den tidligere model. På landevejen er virkningen ikke så kraftig.

Smidig 2,3 liters motor

Testbilen havde den smidige 2,3 liters Fiat Power Train maskine med 160 hk og et drejningsmoment på 380 Nm ved 1.500 omdrejninger.

Forbruget efter de nye WLTP målinger udgør cirka 10 km/l i gennemsnit. Bilen er miljømæssigt udstyret med SCR efterbehandling og AdBlue tilsætning.

Bilen er ganske hurtig – så man skal passe på fartgrænserne. Men testbilen havde dog ikke skiltegenkendelse. Der er dog både fartbegrænser og fartpilot.

Ekstra sikkerhed for 15.000 kr.

Man kan få Daily med alle typer af sikkerhedsudstyr så som adaptiv fartkontrol – testbilen havde det dog ikke, men der er lige nu danske kampagne-udstyrs modeller, hvor hele pakken koster 15.000 kroner.

Her får man således adaptiv fartpilot samt LED forlygter, linjevogter, kø-assistent, navigation og sidevinds-assistent. Af det er sidevinds-assistent og linjevogter standard.

Tilbuddet er ifølge Iveco så favorabelt, at kunderne ikke kan lade være med at vælge det – og de fleste biler, der tages hjem, er da også bestilt med pakken.

Antispin-system

Som standardudstyr skal vi nævne elektronisk parkeringsbremse, hill descend (bakkehjælp) samt Traction Plus antispin, der giver mere vejgreb på smattet underlag.

I den nye udgave er der også gjort meget mere ud over farvedifferentieringen i kabinen med blå nyancer – og det gør det lysere og lækrere at se på instrumentbrættet. Samtidig er kvalitetsindtrykket også blevet bedre.

Ni kubikmeter varerum

Testbilen, som vi prøvede, var en bil med ni kubikmeter varerum – et segment, hvor Iveco ikke har været så stærke, som det er tilfældet i modeller med 12 kubikmeter varerum.

Testbilen havde beklædt varerum fra Prime Design med låg over de otte fastgørelseskroge, så fordybningen ikke fyldes op med f.eks. rester fra byggematerialer. Udover disse otte kroge, er der yderligere to kroge uden låg.

Bagdørene åbner i øvrigt lidt under 180 grader. Der er trin i varerummet, så man let kommer ind og ud af varerummet – og så kan vi nævne et trin i forkofangeren, så man kan træde op og nå ruden for rengøring for is.

Som en lille lastbil

”Vi tror, at Daily med sin større robusthed og øgede komfort vil være interessant for kunderne. Bilen er jo faktisk opbygget som en lille lastbil, men har med sit baghjulstræk en lille vendediameter i forhold til de forhjulstrukne konkurrenter i klassen. Dertil kommer en nyttelast på 1.308 kg. for modellen med ni kubikmeter varerum,” siger salgschef for Iveco Light produkter, Jeppe Heidemann.

Årets varebil i Europa

Samlet tror man hos Iveco North Europe, at man med de nye Daily-modeller kan øge salget med to procentpoint – det vil sige fra 980 biler i 2019 til ca. 1.100 biler i indeværende år. Men denne plan var dog fra før Corona-krisen.

Salget i 2019 var en år, hvor salget både bestod af modeller fra den forrige- og nye generation Daily – hvor 2020 hovedsageligt vil omfatte den nye model.

Iveco Daily blev ”Van of the Year” I 2015 i en helt ny generation – og igen I 2018 med samme bil i ”Blue Power” udgave med flere grønne udgaver – så som RDE.

Opdateret infotainment-system

Vi har testet den nye Daily over flere omgange både med og uden læs – men motoren er så smidig, at der er god trækkraft selv med fuld last.

Iveco har gjort meget ud af infotainment-systemet – kaldet Hi-Connect, der omfatter flådestyring og øget fokus på digitalisering, automation, eftermarked og elektrificering.

Prisen på godt 290.000 kr. plus moms er vejledende.

Tekniske data Iveco Daily 35S16A8:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel. Variabel geometri.
Slagvolumen: 2.287 ccm.
Ydelse: 156 hk v. 3.600 omdr.
Moment 380 Nm v. 1.500.3.000 omdr.
Miljø: EGR og SCR med AdBlue.
Forbrug gennemsnit WLTP: Ca. 10 km/l.
Gearkasse: 8 trins Hi-Matic automatgear.
Vendediameter: 12,1 m.
Volumen: 9 kubikmeter.
Varerum: 3.130 x 1.740 x 1.545 mm.
Mellem hjulkasser: 1.317 mm.
Læssehøjde: 714 mm.
Mål sidedøre: 1.260 x 1.425 mm.
Mål bagdøre: 1.530 x 1.425 mm.
Totalvægt: 3.500 kg.
Lasteevne: 1.308 kg.
Akselafstand: 3.520 mm.
Trailervægt: 3,5 tons.
Dæk: Bridgestone Duralis R 660 – 225/65 R 16c.
Affjedring for: Dobbelte triangler.
Affjedring bag: Parabel fjedre.
Bremser: Skiver for og bag, esc 9, ABS, ASR.
Trailer: Trailer-stabilitetssystem.
Vejledende udsalgspris: fra 291.270 kr. plus moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk