STARK byggemarked har valgt at satse på fremtiden, og samtidig gøre en grøn figur – ved at købe i første omgang fire STILL RX 60-25 brint-gaffeltrucks til deres største afdeling i Sydhavnen i København. Første truck ankom i slutningen af sidste år.

Forleden var der indvielse med deltagelse af byens teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal, der fremover bl.a. skal tanke kommunens nye brint-biler fra Hyundai hos dels STARK og dels på anlægget i Borgmester Christiansens Gade – få hundrede meter væk.

De nye brinttruck erstatter en række el-trucks, som i dag fortsat er moderne i nyeste tilsnit med tilkoblet hybridteknik.

Tankes på tre minutter
Men el-trucks kræver cirka otte timers opladning, hvor brinttrucks tankes på tre minutter. Store virksomheder med stort lager har i reglen en batterilade-station, så der altid er friske batterier til rådighed.

Hos STARK har man fået sin egen brint-tank opstillet fra leverandøren H2Logic. Virksomheden har også opdateret den anden tankstation fra 300 til 700 bar.

”Rækkevidden af el-trucks det stressede truckførerne, udtaler pladsformand Per Pind fra Stark byggemarked i Københavns Sydhavn til Ingeniøren.

Truckførere usikre med eltrucks
»Vi kører i to skift, og truckførerne var hele tiden usikre på, om der var strøm nok på deres trucks. Når det tager otte timer at lade dem op, så betyder det altså noget, når man skal køre en hel dag,« siger Per Pind.

STILL viste allerede for flere år siden den første prototype med brændselsceller. Salget har været begrænset – alene fordi prisen har været væsentlig over prisen på eltruck.

Men en brint-truck er faktisk en elektrisk gaffeltruck med ege kraftværk (brændselscelle anlæg), som leverer energien i stedet for batteriet.

Teknisk forklaring på brint
Cellerne producerer strøm, som opstår son en reaktion mellem ilt og brint, når de to grundstoffer reagerer med brændselscellerne. Denne reaktion forårsager ingen forurening, ingen sodpartikler eller andre emissioner.

Affaldsstoffet (udstødningen fra reaktionen) fra brint (H2) og ilt (O) er rent vand (H2O), som udstilles fra de varme brændselsceller som vanddamp.

En tankfuld brint rækker til ca. fem timers effektiv drift. Det svarer til en komplet arbejdsdag, når frokost og andre driftsstop på lageret modregnes. Gaffeltrucken forbruger kun brint, når den kører og løfter.

Bruger ingen energi ved stilstand
Når trucken holder stille, f.eks. ved håndtering af varer eller lignende, bruger trucken ingen energi – modsat en dieseltruck, der bruger brændstof hele tiden, også i tomgang.

Når brinten er anvendt, er det eneste der behøves, et kort stop foran brinttanken – en genopfyldning tager som nævnt kun få minutter.

Dette er en perfekt løsning for de, som kører i intensiv drift, og som ellers skulle tanke dieselbrændstof – eller skifte batteri.

Kun én motor
Der behøves nemlig heller ikke 2 batterier, som normalt til elektriske gaffeltrucks, der anvendes i flerholdsdrift.

En dieseldrevet gaffeltruck kan man egentlig slet ikke sammenligne – for dieselteknologien er helt forældet i miljømæssig sammenhæng,  bl.a. fordi udstødning af emissionerne er meget giftige og sodpartiklerne er stærkt kræftfremkaldende.

Desuden er udledningen af CO2 stor.

95 STARK byggemarkeder
STARK har 95 byggemarkeder i Danmark – primært med el-trucks. Brint-truckene repræsenterer det næste skridt.

”Som virksomhed har vi et stort ansvar i forhold til at bidrage til et forbedret miljø og arbejdsmiljø, og vores indsats er naturligvis til gavn for både personale og kunder. Vi synes at det er meget spændende at afprøve den nye og avancerede teknologi. Især når det er en så miljøvenlig løsning, siger Logistikdirektør i STARK, Henrik Lindstrøm.”

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk