CLECAT, den europæiske transportorganisation for speditører, mener ikke, at EU skal tage hensyn til protester, som fremføres af europæiske vognmandsforretninger og transportarbejder-forbund, som ikke ønsker øget liberalisering af cabotage.

Derimod mener organisationen, at EU skal holde fast i den liberaliseringskurs, når det gælder cabotage og transporter i det indre marked.

Det skriver det svenske fagblad Transport iDag & Logistik iDag.
Det var i forbindelse med en netop gennemført høring i EU kommissionen om yderligere åbning af de indre transportmarkeder i EU, at den europæiske speditør-organisation opfordrede til yderligere lempelser.

Forslag ventes senest 1. august
En opfordring, som også  vandt gehør fra transportkøberes og producenternes interesseorganisationer, European Shippers Council – samt European Express Association, som repræsenterer pakke-, ekspres- og kurer-operatører.

EU-kommissionen ventes senest 1. august i år at præsentere et forslag om en revidering af den nuværende forordning, som regulerer de eksisterende begrænsninger indenfor cabotage-området.

Adm. direktør for Danske Speditører, Martin Aabak, var med ved høringen i Bruxelles forleden. Danske  Speditører er organisation for  danske speditions-virksomheder – som er meget aktive mange steder i Europa inklusive Sverige.

Uacceptabelt med flaskehalse
”EU kommissionen og CLECAT understreger, at det er uacceptabelt med ineffektivitet og flaskehalse i EU’s indre marked, og i Danske Speditører er vi enige, udtaler han til det svenske fagblad.

Ved mødet var der store protester fra vognmands-organisationer og fagforbund, som ville sætte processen i stå – ikke mindst på grund af de vanskelige forhold, som bl.a. danske chauffører og vognmænd har med at konkurrere mod især østeuropæiske chauffører, der får en brøkdel i løn.

Men hos Danske Speditører er man enige i CLECAT’s udmelding. For Danmarks produktive erhvervsliv vil det fordyre både importen og eksporten ved at sætte liberaliseringen i stå.

Vil finde indbyrdes forståese
EU-kommissionen er i gang med en undersøgelse, hvor man ser nærmere på overtrædelser af cabotage-regler.

Desuden ser man på de hindringer, som udenlandske aktører kan udsættes for – og som gør det svært at komme ind på visse EU-markeder  – eksempelvis på grund af  højere omkostninger og opstart-omkostninger i forbindelse med etablering af ny virksomhed.

Kommissionen vil forsøge at finde en indbyrdes forståelse mellem parterne i forhold til interessemodsætninger, som findes i transportkæden.

Kommissionen udtaler, at man ikke har til opgave at harmonisere hverken omkostninger eller løn-omkostninger.

Derimod understreger kommissionen, at man til opgave at forme fælles regler og forudsætninger.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk