Danmarks største producent af tæpper, egetæpper a/s i Herning, har netop købt to brint-drevne gaffeltrucks fra Still Trucks.

De avancerede trucks er nok dyrere end diesel og gastrucks, men de er også de mest miljøvenlige trucks på markedet overhovedet.

egetæpper er en koncern, hvor grønt miljø – og et godt arbejdsmiljø i det hele taget – betyder meget. Virksomheden har igennem længere tid haft et ønske om, at få deres eksisterende gasdrevne gaffeltrucks erstattet med en mere miljøvenlig teknologi.
 
”Vi har i mange år kørt med gasdrevne gaffeltrucks. De har klaret opgaven med at flytte tæpperne, når de kom ud fra produktionen til udlevering,” siger fabrikschef Aksel Heltoft, egetæpper.

Tæpperne bliver gule
Gasdrevne gaffeltrucks (flaskegas) er kendt for at have styrke. De er hurtige til at løfte et tæppe, og truckene accelererer godt. Med andre ord er der rigeligt power, og man kan påfylde brændstof på kort tid.

Ulempen ved gas er de giftige udstødningsemissioner, som hos egetæpper også forårsager en risiko for at tæppernes bagside kunne blive gule.

”Da vi er en meget miljøbevidst virksomhed, og har stor fokus på arbejdsforholdende, blev vi interesserede i at teste de nye brintdrevne gaffeltruck  med brændselscelle teknologi, siger Aksel Heltoft.

Tre testpiloter
Det blev til en krævende bevis-fase med tre forskellige testpiloter. Brinttrucken kan faktisk køre uendeligt. egetæpper havde opsat det krav, at de nye gaffeltrucks skulle kunne matche den power som gastruckene havde. De skulle være lige så effektive og hurtige – og ligeledes skulle de også kunne tankes på den samme effektive måde som en gastruck.

”Brænselscellerne sørger for at lade batterierne op – så trucken kører som en eltruck med eget kraftværk. Der skal bare tankes brint – og det tager få minutter, siger distriktschef Lars Nørgaard fra Still.

egetæpper arbejder med 3-holds-skift i produktionen, så der er altid travlt. Færdige tæpper, der er indpakket og klar, rulles konstant ud af fabrikken til udlevering og  
forsendelse. Det sker med trucks, som med et tæppespyd på tre meters længde håndterer en tæpperulle på fire meters længde – foran trucken.

Tæpper kræver øvelse
”Det kræver øvelse og erfaring at kunne ramme tæpperullens centrum, da der ikke er kamera på spidsen af spyddet. Nogle truckførere har flair for det, og andre får det aldrig. Vores to medarbejder, som varetager jobbet med at læsse bilerne, har været her i 40 år – så de kan alt det, der kræves, siger Aksel Heltoft.

Testen forløb tilfredsstillende. Fabriksledelsen havde måske forventet skepsis – men tværtimod var de overraskede over, at trucken klarede testen, som forløb over tre fredag – virksomheds travleste dag.

”En helt almindelig elektrisk gaffeltrucks havde aldrig formået at få ordremængden ud til kunderne på en intensiv og hektisk fredag – fordi et normalt truckbatteri hurtigt ville blive afladet, siger Aksel Heltoft.

Tanker brint tre gange
I løbet af en fredag, hvor gaffeltruckene er i hård intensiv indsats fra kl. 7-14, skal truckene have tanket brint tre gange. Denne opgave tager blot et par minutter fra egetæppers egen tankstation.

”Ingen udstødningsemissioner – ingen støj – eneste affaldsstof fra kørslen med brinttrucken er vand, som tømmes lidt oftere end der tankes. En gang om ugen sætter vi trucken til udligningsladning.

”Vi skiftes til at sætte truckene til ladning op til en weekend, og jeg er imponeret over, hvor godt det hele fungerer”, siger fællestillidsmand Niels Clausen.

egetæpper var overbevist – og virksomheden investerede i to nye STILL Fuel Cell gaffeltrucks.

Sparer 15 tons CO2 om året
”Vi har forbedret truckførernes arbejdsmiljø i og omkring selve gaffeltrucken, og vi har samtidig også forbedret arbejdsmiljøet i lagerhallerne, hvor udstødning med giftig røg fra gastruckene er helt væk  – og tilmed har vi også reduceret CO2.  Med de brintdrevne Still gaffeltrucks sparer vi således 15 tons CO2 om året, fortæller fabrikschef Aksel Heltoft.

”Vores grundlægger Mads Eg Damgaard, havde en kompromisløs filosofi om at vi skulle anvende den nyeste og mest avancerede teknologi inden for tæppeproduktion.  Vi sætter stadig en stor ære i at være ”first mover” indenfor brug af ny teknologi.  I fremtiden tror vi derfor også på, at vi vil investere i endnu flere brintdrevne gaffeltrucks fra Still, siger fabrikschef Aksel Heltoft.

Fakta: Fordele med brint
En Still gaffeltruck med brændselscelle teknologi er en elektrisk gaffeltruck ”med eget kraftværk,” som leverer elektrisk energi – i stedet for et batteri.

Brændselscellerne producerer strøm, hvilket fremkommer som en reaktion af ilt og brint, når disse to grundstoffer reagerer med brændselscellerne. Den bemærkelsesværdige reaktion forårsager ingen forurening: ingen sodpartikler – og ingen emissioner.

Affaldsstoffet (udstødningen fra reaktionen) fra H2 (brint) og O (ilt) – er helt rent vand (H2O) – som udskilles fra de varme brændselsceller – som vanddamp.

Gaffeltrucken forbruger kun brint, når den kører og løfter, så når trucken holder stille, f.eks. ved håndtering af varer eller lignende driftsstop, forbruger trucken ingen energi (modsat en gasdreven gaffeltruck, der bruger brændstof hele tiden, også i tomgang).

Når brinten er anvendt, er det eneste der behøves, et kort stop foran brinttanken – hvor en genopfyldning kun tager få minutter.

Dette er en god løsning for de virksomheder, som kører i intensiv drift, og som ellers skulle tanke brændstof – eller skifte batteri. Således behøves der heller ikke en skiftestation med to batterier, som normalt anvendes til de elektriske gaffeltrucks, der kører i flerholdsdrift.

Et produceret egetæppe, som er rullet sammen – leveres normalt i en standard tæpperulle, der har dimensionerne 4 meter bred og 25 meter lang – altså 100 kvm. tæpper pr.kolli.
Nogle tæpper går direkte fra produktionen ud til lastbilerne. Andre ligger i venteposition og sorteres i landevis – og andre igen lægges på lager. På et år produceres der alene i Herning tre mio. kvm. tæpper, hvoraf 85 pct. eksporteres.

Ordrer som modtages onsdag, er klar til forsendelse fredag ugen efter.
Fredagen er altid en travl dag, hvor der afsendes ca. 70 pct. af produktions-ugens kapacitet. Mange speditører vil også helst hente deres varer om fredagen.Her bliver op til 30 lastbiler læsset, mængden er typisk på 1.100 kolli, 59.000 kvm. tæpper – svarende til 167.000 kg.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk