Det er et rigtig godt tilbud, som Renault-importøren har på deres helt nye Dacia Sandero Van – som altid har været populær som kompakt budbil.

Kun 75.000 kroner plus moms er basisprisen – den kan de færreste konkurrenter stikke, og man får en langt mere moderne bil end tidligere.

I 2020 blev der faktisk solgt 134 Sandero Van. Til sammenligning blev der samme år solgt 343 personbilsudgaver – så det er en stor andel af varebiler ud af totalsalget.

Bedre køeegenskaber

Den nye Sandero er bygget på samme platform som de nye Renault Clio og Captur modeller, hvilket bl.a. har betydet forbedrede køreegenskaber, hvilket vi også erfarede ved en test af bilen.

Bilen er fast affjedret, og vejgrebet er godt med ganske præcis styring. Den er ganske komfortabel med ny og bedre og højdejusterbare sæder, men ikke trinløs indstilling af sæderyggen (med rulle).

Den ændrer ikke køreegenskaber med let last – og den må trække en trailer på 1.100 kg. Den er med sine 90 hk ingen racerbil, men når dog til 100 km/t på 11,7 sekunder. Topfarten opgives til 178 km/t.

Ret smidig motor

Bilen er faktisk ret smidig – hvilket også kan aflæses af drejningsmomentet på 160 Nm, der beskriver en hel plan kurve mellem 2.100- og 3.700 omdrejninger. Så man slipper for hele tiden at geare ned.

Den trækker rent fra 1.500 omdrejninger – det er fra 45 km/t i fjerde gear og 55 km/t i femte gear. I sjette gear trak den fra 74 km/t. Når den var kold, havde motoren dog en tendens til at hakke ved acceleration.

Testbil med Comfort udstyr

Vi prøvede dels basis-udgaven – dog med Comfort udstyr til ekstra 12.000 kroner – og dels topmodellen Stepway, som koster knap 20.000 kroner mere. Begge biler havde 6-trins manuel gearkasse.

Stepway er lidt højere (35 mm) – så den bærer præg af en SUV-udgave, som sikrer lettere ind- og udstigning. Men man skal også tænke på merprisen – især hvis man køber flere biler ad gangen.

Det kunne både være som service- og distributionsbil – men også til kommuners hjemmehjælpere, som den også har været brugt som tidligere.

Udfordret på sikkerhed

Selv basisudgaven har nødbremse, LED-forlygter, manuelt klimaanlæg og DAB-radio. Adaptiv fartpilot fås ikke – og det gælder for nødbremsen, at den ikke har cyklist- og forgænger-genkendelse.

Sidstnævnte detalje har betydet, at bilen kun har fået to stjerner i Euro NCAP crashtest – men den fik dog fire stjerner for passagerbeskyttelse, så den er sikker nok at køre i for personerne i bilen.

Højt udstyrsniveau

Comfort-udstyr indebærer højdejusterbart førersæde, højde og dybdejusterbart førersæde, elektriske sidespejle i karosserifarve, parkeringssensorer samt 8-tommer touchscreen med mediadisplay/Apple Car Play – samt fire højtalere.

Den nye Sandero er nydesignet og mere aerodynamisk – faktisk 11 pct., så brændstoføkonomien er forbedret.

Slut med diesel

På motorsiden er diesel droppet, og der er kun den samme 3-cylindrede turbobenzinmotor på 1 liter på 90 hk. Motoren bruges også i Renault-modeller.

Tidligere var det især Sandero med dieselmotor, der var populær som Van – og det er en udfordring, at den nu kun fås med benzinmotor.

Men som distributionsbil i byer, vil interessen for benzinmotor øges – ikke mindst i takt med, at byerne ikke ønsker diesel i miljøzonerne.

Støj ved acceleration

Det er ikke helt vores kop te med tre cylindre, for det giver en disharmonisk lyd ved acceleration – men ved lave hastigheder tænker man ikke så meget over det. Tre cylindre er med til at spare på dråberne.

Cirka 19 km/l er forbruget. Vores snitforbrug ved blandet kørsel lå på 13-14 km/l – med en del motorvejskørsel.

God kørestilling

Helt nyt er også interiøret – med ny instrumentering, der ergonomisk er placeret langt bedre end før.

I Comfort-udgaven er der højde- og længdejusterbart rat, så man kan opnå en tilfredsstillende kørestilling. Der er også armlæn.

Forbedret kvalitet

Kvalitetsniveauet er hævet mærkbart fra forgængeren – og der er en masse flot udstyr så som læderrat, sædevarme, fartpilot og fartbegrænset, to-vejs justerbart rat, stofindlæg på instrumentbræt og dørsider, 12 volts stik i midterkonsol.

Men generelt er Dacia Sandero holdt i, hvad Renault kalder ”no nonsens” aptering – den er nem at betjene, for der er ikke en masse elektroniske komponenter og diverse skærmbilleder, man kan bladre igennem.

Stepway med ekstra luksus

Der er fornemt nok telefonholder ved siden af bilens skærm – og usb-stik lige bagved til opladning af telefonen under turen.

Stepway-udgaven var som nævnt lidt højere – og føltes måske lidt mere vindfølsom, da vi var på motorvej (om end i blæsevejr).

Bilen havde tagbøjler med orange farvedetaljer, signaturkørelys, armlæn og orange designelementer/syninger i kabinen.

God aflæggeplads

Som varebil kan vi fremhæve aflæggeplads under gulvet i varerum, og god aflæggeplads i kabinen – men der var ikke handskerumslås, ikke midterboks og flaskeholderne i dørene var meget små.

Læssehøjden i Comfortudgaven er 750 mm – indvendigt hele 250 mm, så der skal løftes en del. Vi savnede også fastgørelseskroge i varerummet.

Navigation koster ekstra

Der er flere niveauer instrumentering – basisversionen Essential har mediadisplay. Det vil groft sagt sige, at man benytter sin telefon som radio/navigation mm. Ved hjælp af en app man downloader, kan man styre alt fra bilens kontrolfunktioner på rattet.

Men man kan også vælge Media display (Comfort udgaven). Her har man en otte tommer touchskærm med DAB-radio og med android og Apple carplay. Men uden indbygget navigation – også her kan man anvende sin telefon.

Vil man have indbygget navigation, så skal man vælge Media Nav systemet med en 10-tommers skærm med indbygget navigation til ca. 2.400 kroner.

Lille udbud af ekstraudstyr

Det er i øvrigt meget lidt, man kan bestille af udstyr, når først man har valgt Comfort-udstyret. Der kan bestilles p-sensorer og bakkamera til ca. 3.700 kroner og en Technopakke med nøglefri adgang, elektrisk håndbremse, midterboks/armlæn samt manuelt klimaanlæg til i alt 4.900 kroner.

Begge testbiler havde i øvrigt aluminiumsfælge. Vores basisudgave kørte på 195/55 R16 dæk (Continental) – Stepway med 205/60 R16 dæk (Hankook).

Sandero byder også på tre års garanti/100.000 km.

Fakta Dacia:
Den østeuropæiske Dacia fabrik byggede Renault-biler på licens fra før murens fald. Dacia blev skabt i 1966 – og første bil var en Dacia 1100, der blev bygget over Renault 8 med hækmotor. To år efter kom så Dacia 1200, der blev bygget over Renault 12 med forhjulstræk. Renault fabrikkerne i Frankrig overtog 51 pct. af aktierne i Dacia i 1999, men i dag er Dacia et datterselskab af Renault.

Faktaboks Dacia Sandero Comfort:
Motor: 3 cyl. Turbobenzin.
Slagvolumen: 999 ccm.
Ydelse: 90 hk v. 4.600-5.100 omdr.
Drejningsmoment: 160 Nm v. 2.100-3.750 omdr.
Gear testbil: 6 trins manuel.
Topfart: 178 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,7 sek.
Brændstofforbrug WLTP snit 18,9 km/l.
CO2 udslip: 119 g/km.
Køreklar vægt: 1.072 kg.
Totalvægt: 1.120 kg.
Trailervægt: 1.100 kg.
Læssehøjde udvendig/indvendig: 750/225 mm.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Bremser: Vent. skiver for/tromler. ABS, esc.
Dæk testbil: Continental Eco Contact 185/55 R16H.
Fabriksgaranti: 3 år/100.000 km.
Pris Sandero van (Essential) ekskl. moms fra: 75.091 kr.
Pris Sandero Van (Stepway) ekskl. moms fra: 94.416 kr.
Pris testbil (Comfort) ekskl. moms: 87.112 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk