Mercedes-Benz har nu afsløret designet i afløseren for varebilen Citan – det sker i første omgang i konceptbilen EQT, som er den mest avancerede, elektriske personbilsudgave.

Den nye bil er udviklet i samarbejde med franske Renault – og den skal som Citan også bliver i dag – bygges på Renaults fabrik i Maubeuge i Nordfrankrig sideløbende med Kangoo.

Første gang i eludgave

Citan  har hidtil ikke benyttet sig af Renaults elektriske Z.E. teknologi i Citan – men med tyskernes satsning på elbiler – med bl.a. EQA, EQC, EQS og ECV – så passer en EQT godt ind i Daimler-koncernens grønne omstilling. Selv om den er bygget på en platform, hvor der både skal være plads til el-teknik og forbrændingsmotorer.

Hvor Citan i det ydre design i dag kun adskiller sig fra Kangoo gennem en ændret front med tydelig Mercedes-DNA, så går tyskerne endnu længere med EQT og udgaven med benzin- og dieselmotorer – kaldet T-klasse.

Varebilsudgaven vil formentlig fortsat blive kaldt Citan – i eludgave nok eCitan.

Sit helt eget Mercedes-design

De nye EQT, T-klasse og Citan modeller er i design langt fra den nye Kangoo, som kommer på markedet senere i år.

Mercedes er også først med en lang udgave, som EQT designet viser, i forhold til Kangoo Maxi. EQT måler 4.945 x 1.863 x 1.826 mm.

Hvor Kangoo er meget firskåren, er de tyske søstermodeller langt mere afrundede – hvis man skal se ud fra koncept-modellen af EQT, som er eneste udgave, der er blevet præsenteret. Den særegne front med flade LED-lygter viser slægtskabet med de andre EQ-modeller.

Sensuelle former

Meget tyder på, at Mercedes har været med i udviklingsprocessen af de nye bilmodeller fra begyndelsen.

Hvor Citans interiør er præget af hård plast, viser EQT konceptbilen langt lækrere materialer med læderstue, kæmpe glassoltag og nyeste MBUX-infotainment-system med stor touchscreen.

“Sensuelle former, elegante åbninger og bæredygtige materialer viser, at denne varevogn helt klart er en del af vores Mercedes EQ-familie,” lyder meldingen fra Daimlers chefdesigner Gorden Wagener .

Ikke Sesam-døre til Citan

”Konceptet EQT tyder på, at den enkleste T-klasse sandsynligvis vil være mere visuelt vellykket end den dyreste nuværende Citan,” skriver tyske medier efter et sneak preview møde i Stuttgart.

Skydedørene, der er meget brede, er mere praktiske end i Citan i dag.

Men Renaults avancerede ”Sesam” dørsystem uden B-søjle og et meget bredt åbningsparti er formentlig en Renault specialitet, som ikke bliver Mercedes til dels.

EQT og Citan Van kommer i år

De nye Mercedes-bilmodeller dukker for EQT’s- og for Citan-varebils-udgavens vedkommende op i løbet af slutningen af året – herunder i en eludgave – i 2022 følger T-model personbilen med el-, benzin- og dieselteknik.

Priserne kendes endnu ikke – men for varebilen bliver prisniveauet nok som Citan i dag.

Al teknik i de kompakte Van-modeller kommer fra Renault Kangoo, som i visse lande også tilbydes som Nissan NV250. Den sælges p.t. ikke herhjemme.

Rækkevidde på 265 km.

Teknikken i Kangoo omfatter tre turbodiesel- og to turbobenzin-udgaver.

Kangoo kommer også med en E-Tech elektrisk udgave, der yder 75 kW eller 102 hk, som får energi fra et litium-ion batteri på 44 kWh.

Det betyder en rækkevidde på cirka 265 km (WLTP)  – noget under Mercedes EQV, der kører over 300 km.

80 pct. strøm på 40 min.

En funktion med rækkevidde-optimering betyder, at bilen ikke yder mere end 55 kW eller 75 hk.

Men gennem hurtiglader med jævnstrøm kan man oplade EQT 80 pct. på 40 minutter.

Ved en 22 kW ladestander kan bilen oplades på to timer – med 11 kW tager det fire en halv time og med 7,4 kW tager det syv timer. Det tager 26 timer med mormorlader.

Hårde PSA-konkurrenter

Set i lyset af rækkevidden på over 300 km. i de nye elektriske varebiler fra PSA – Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy og Opel Vivaro e – så er Kangoo og Citan udfordret.

Men mon ikke det sker en opdatering på et tidspunkt, så de nye varebiler fra Mercedes og Renault vil matche PSA-konkurrenterne. Renault har allerede adgang til 62 kWh-batteriteknik i alliance-samarbejdet med Nissan.

Men motorudbuddet til de tyske modeller kender vi ikke – men vil nok overlappe de franske modeller.

Pladsforhold som Kangoo

Standardversionen af Kangoo er designet til at tilbyde 3,3- til 3,9 kubikmeter last-volumen og 540- til 740 kg nyttelast.

Ifølge Renault har den lange Kangoo Maxi-version, som endnu ikke præsenteret, og som Daimler nu har meldt ud, den største last-længde i klassen på 3,55 meter.

Den rummer 4,2- til 4,9 kubikmeter.  Indenfor har Renault Kangoo op til 60 liter aflæggeplads til dokumenter og computere – noget som nok vil gå igen i Citan.

Højt sikkerhedsniveau

Renault gør en del ud af sikkerhed, som Mercedes nok vil overtage – det vil sige fjernlys-assistent, linjevogter, trætheds-assistent og aktiv nødbremse med fodgænger- og cyklist-genkendelse.

Dertil kommer adaptiv fartpilot, Blind Spot blindvinkel-assistent, trailerstabilitet, Rear View assistent – med bakkamera og monitor i stedet for bakspejl – samt skiltegenkendelse, fartbegrænser, stop/start-funktion og 360-graders bird-view kamera og parkerings-assistent.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk