Opel holder fast I deres slogan ”Autobahn Proof” – for i Tyskland skal borgerne kunne køre hurtigt på motorvejen.

Men i den prøvede plug-in hybrid udgave har man 400 kg ekstra vægt i form af bl.a. batteriet på 13,2 kWh at slæbe rundt på, så bilen er måske ikke så letbenet som en ren benzin- og dieseludgave.

Eller rettere, så kører man i princippet hver dag rundt med en bil med ferievægt – det giver dog en fin oplevelse med dansk motorvejsfart, men på en snoet vej skal man holde godt ved i rattet. Bilens assistentsystemer hjælper dog godt til – bl.a. med elektrisk stabilitets system (esp).

Spar penge som Van

Bilens pris er i omegnen af 230.000 kr. plus moms –billigste udgave fås fra 385.000 kroner på hvide plader. Den koster 414.000 kroner med testbilens Ultimate udstyr – plus det løse med ekstraudstyr.

Men man får også aktiv nødbremse og adaptiv fartpilot som standard. Med bilens AGR sikkerhedssæder får man oveni en bil med fornem komfort og støtte de rigtige steder.

Bilen er ret hurtig – især når der er strøm til at booste – og når 100 km/t på 8,7 sekunder. Topfarten opgives til 225 km/t. Bilen har koncernens 8-trins automat-gearkasse, som skifter meget blødt under kørslen, men det virker noget kantet at arbejde med ved skift til f.eks. bakgear.

Vælg kun el til byen

Opel lover en rækkevidde på 62 km – men da vi hentede den fuldt opladet, var meldingen fra instrumenterne kun 42 km.

Derfor skal man huske at slå ren el-kørsel fra – og  gemme strømmen til bykørsel. Man kan i øvrigt vælge mellem tre køre-måder: eco, hybrid og sport. Man skal bruge bilen B-pedal flittigt for at samle strøm op og forbedre forbruget. Her hjælper fartpiloten og den adaptive fartpilot også.

Som motorvejsbil er de godt 40 km hurtigt væk – og så er det kun 13 km/l i stedet for de 74 km/l, der opnås ved blandet WLTP kørsel. Nærmest et umuligt forbrug at opnå.

Højt sikkerhedsniveau

Sikkerhedsmæssigt skal vi så tilføje linjevogter, BLIS (blindvinkel assistent), Matrix LED forlygter, 360 grader bird-view, bakkamera samt, p-sensor for og bag. Grandland har også natteassistent, der spotter dyr og personer på 100 meter afstand.

Udstyret i testbilen omfattede desuden to skærme, to-zone klimaanlæg, 18 tommer alufælge, automatisk nødbremse, nøglefri start, varme i læder-rat og sæder – samt 10 graders touchscreen med navigation.

1.600 liter varerum som Van

Der sælges en del Grandland udgaver som Van – og her har man cirka 1.600 liter varerum at gøre godt med inklusive fire fastgørelseskroge. Men batteriet stjæler 125 liter af pladsen i forhold til forbrændingsudgaverne.

Læssehøjden er 780 mm – indvendig kun 75 mm. Dertil er der så elektrisk bagklap – og trods plug-in teknikken er der 1.250 kg. trailervægt. Det er dog ca. 300 kg. mindre end f.eks. benzinudgaven.  Der er god aflæggeplads i kabinen – bl.a. i midterboksen. Der er usb (a) stik.

VIZOR look fra Manta 1970

Opel er jo en del af Stellantis gruppen, som bl.a. omfatter Peugeot og Citroën, som Grandland også deler teknik med, men tyskerne gør alt for at bevare Opels DNA og den mere faste undervogn.

Designet er nyeste Opel-DNA med VIZOR look – hentet fra den første Opel Manta coupé fra 1970.

Faktaboks Opel Grandland Ultimate phev 225 hk:
Motor: 1,6 liter turbobenzin. 16V.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse: 180 hk.
Batteri: 110 hk.
Systemydelse: 225 hk.
Moment: 300 Nm v. 3.000 omdr.
Forbrugssnit WLTP: 71,4 km/l.
CO2 udslip: 32 g/km.
Forbrug benzin: Ca. 13 km/l.
Opladning: 7,4 kWh.
Batteri: 13,2 kWh litium ion.
Rækkevidde: 62 km. (testbil ved start 42 km.)
Varerum: Ca. 1.600 liter.
Frihøjde: 200 mm.
Affjedring: Uafhængig for/semi-uafhængig bag.
Bremser: vent. skiver for og skiver bag. esc. esp.
Læssehøjde udvendigt/indvendigt: 780/75 mm.
Trailervægt m. bremser: 1.250 kg.
Nyttelast: Ca. 400 kg.
Dæk: Michelin Primacy 4 – 225/55 R18.
Opel Grandland Ultimate hvide plader fra: Ca. 385.000 kr.
Pris testbil hvide plader: 414.000 kr.
Pris Ultimate Van ekskl. moms og levering: 270.835 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk