Der er ikke meget, der kan stoppe en terrængående lastbil – men vores test var dog ikke i nærheden af, hvad man normalt kan udsætte den nye TGS udgave af MAN for.

For testen foregik i en grusgrav ved Roskilde, hvor vi fik mulighed for at stifte bekendtskab med den allernyeste MAN lastbil i den seneste generation, hvor vi tidligere har beskrevet topmodellen TGX til primært eksportkørsel, TGM til regionalkørsel og TGL til distributionsopgaver.

TGS er traditionelt en bil, man finder med mange aksler – ligesom vores modeller 8×4 og 8×4-4, men modellen leveres også til andre opgaver. Eksempelvis som fragtbil.

Med 510 hk

Vores testbiler ydede begge 510 hk i 12,4 liters D26 motorerne (mellem 430- og 510 hk) – men skal det være helt specielt, kan man vælge D38 motorer mellem 540- og 640 hk.

Begge testbiler havde 30 tons totalvægt – men det kunne knap nok mærkes i de 510 hestes køretøjer. Ikke mindst drejningsmomentet på 2.600 Nm sikrer god overskudskraft.

Teknikken kender vi allerede fra den forrige model (motorerne kom i 2019) – så det er ”alt det andet” – som der er fokus på i New Generation.

Fra 18- til 32 tons

TGS-serien dækker alt fra 18- til 32 ton ved hjælp af varianter med to, tre og fire aksler og alle mulige akselkombinationer, inklusive træk på flere aksler.

Vi kan dog lige understrege, at der er masser af trækkraft – og minimal støj i kabinen mens vi kører TGS-bilerne rundt i grusgraven. Vi kan sidde og tale helt ugeneret under kørslen – og momentet sørger for, at vi forcerer bakkerne uproblematisk.

Den nye TGS nyder også godt at en ny rammekonstruktion med forøget stabilitet og bedre opbygningsforhold.

12 trins TipMatic

Automatiseret gear, kendt som MAN TipMatic, er nærmest standard på hele det skandinaviske marked.

TGS har TipMatic med 12 trin og fås i forskellige versioner med og uden retarder.

Den ergonomiske indstigning giver nem adgang gennem en bred dør med en åbningsvinkel på næsten 90 grader.

En tur på landevejen

Vi forlod kortvarigt grusgraven for at se de barske køretøjers formåen på landevejen – men vi har fortsat en kongelig komfort i sædet – sammen med det indstillelige rat.

Vi nød bilens ”Efficient Cruise” – den GPS baserede fartpilot, så hastigheden tilpasses bakkerne, så vi opnåede optimalt brændstofforbrug – med brug af bilens dynamiske friløb.

Stabilisering

Vi er glade for MAN SmartSelect, som sammen med håndstøtten sikrer enkel betjening af infotainment systemet og de digitale instrumenter.

Man skal selvfølgelig træne lidt, før man kan betjene systemet uden at slippe øjnene fra vejen – men det er sikrere med SmartSelect, end hvis man skulle betjene bilens touchscreen uden denne stabilisering af hånden.

Adaptiv fartpilot
Apropos sikkerhed – MAN TGS byder på fuld sikkerhedspakke med drejehjælp med radarsensorer og lys, kø-assistent, Lane Departure Warning (vejbaneassistent), adaptiv fartpilot, aktiv nødbremse, LED forlygter, elektronisk p-bremse og køassistent.

TGS fås nu også med OptiView med kamera- og monitorløsning i stedet for sidespejle. I kabinen kan man også vælge et udtræksbord i instrumentbrættet, så man har et sted at spise et måltid.

Easy Control

Mange vigtige nyskabelser skal vi også nævne, som også gavner sikkerheden – eksempelvis EasyControl systemet, som består af fire knapper indvendigt og nederst på venstre dør, så man uden at kravle op i førerhuset kan aktivere advarsels-blinklyset – de tre andre funktionsknapper kan man selv vælge.

Men vi er inde på fjernbetjening – så kan man ligge i køjen og via kontaktpanelet betjene bl.a. radio, kameraer rundt om bilen, varme, lys, vinduer og taglem. Man kan også bruge MAN Driver app’en.

Dansk opbygning

MAN Odense har været med til at gøre vores MAN TGS testbiler lidt mere danske end de biler, som fabrikken selv kan præstere.

For når man bestiller sin bil færdig opbygget på fabrikken ifølge et såkaldt COC dokument – med fabriksmonteret Meiller lad – så tager man den, som den er. Normalt – altså i Tyskland. Men danske vognmænd vil det anderledes.

Hejs og kran fra HMF

I dette tilfælde har bilen så fået lad og hejs samt kran fra HMF samt efterfølgende fået en dansk ”slutning” – med en bagende med VBG kobling, LED baglygter og reflekser i særlige lygtehuse – i én enhed.

De gode tyskere er heller ikke vant til, at man andre steder vil have bilen med fuld luft – eller bladfjedre kombineret med luft på bagakslen. Man kan end ikke finde denne sammensætning i fabrikkens katalog. Men kunden har som bekendt altid ret.

Multibil i Danmark

”Men det tager tid at forklare fabrikken det, når bilen bestilles,” siger produktchef Mikael Søe Jensen, MAN Truck & Bus Danmark A/S.

Han forklarer, at man i Tyskland køber en bil til ét bestemt formål, som bilen så bruges til, indtil den slides op. I Danmark skal den samme bil bruges multifunktionelt – til en masse opgaver.

En ekstra aksel

På Transport 2021 var der en anden dansk TGS med en ekstra aksel fra OA i Holbæk plus fuld luft – som fabrikken ikke har på programmet. Så udfordringer er til for at kunne løses.

Og efter vores test af TGS modellen stod kunden nærmest og ventede på at få sin nye entreprenørlastbil. En bil, der er bestilt for længe siden – i 2020.

Men halvleder/chip-leverancer betyder forsinkelser i leverancerne. Bestiller man nu, skal man nok være glad for at få bilen en gang i foråret.

I en snæver vending

Man kan også vælge bilen med HydroDrive på forakslen, så den også får et snart af forhjulstræk (ved igangsætning). Hvis man ikke har brug for konstant træk på alle aksler.

I snævre områder kan det være svært at få en 4-akslet bil med rundt, men MAN tilbyder faktisk en særlig ”Turn Brake” funktion, som fungerer ved, at det inderste hjulpar på de bageste aksler automatisk bremses ned, når svinget bliver skarpere.

Faktaboks MAN TGS 35.510 8×4 BL CH:
Model: 2676.
Motor: 6 cyl. turbodiesel.
Slagvolumen; 12 liter.
Ydelse: 510 hk v. 2.900 omdr.
Moment: 2.600 Nm v. 920-1.350 omdr.
Miljø:Euro 6e.
Tank: 390 liter:
Tank AdBlue: 35 liter.
Gearkasse: MAN TipMatic 12.28 med EfficientRoll og OffRoad.
Differentialespær: Bagaksler.
Max støjniveau førerhus: 83 decibel.
Køretøjstype: Tippelad.
Akselafstand 2.980 mm.
Totalvægt: 32 tons.
Chassisvægt med førerhus: 10.638 kg.
Foraksel: 8 tons.
Bagaksel: 9,5 tons.
Affjedring: Parabelfjedre for/luft bag.
Vogntogsvægt: 56 tons.
Vendediameter: 21,2 m.
Dæk: 318/80 R22,5.
Bremser: Skiver forreste aksler/tromler bageste aksler.
Bremser/sikkerhed: EBS, ABS, nødbremse.
Ladopbygning: Meiller.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk