Renault Trucks CampX er et nyt område, der skal bruges til innovation og samarbejde.

CampX by Volvo Group-konceptet – som allerede findes i Sverige, Indien og USA – er lige nu ved at blive implementeret i Frankrig.

Planen er at fremskynde teknologisk og forretningsmæssig innovation ved at forbinde interne teams med eksterne partnere – primært nystartede virksomheder (start-up’s).

Tre kriterier

Teknologien udvikler sig i et højt tempo, og det er afgørende at følge med i den seneste udvikling, så bæredygtig mobilitet forbliver relevant og konkurrencedygtig.

CampX Lyon sørger for et økosystem af start-up’s, som er udvalgt på basis af tre kriterier – dekarbonisering (at nedbringe CO2 udledninger), by-logistik og oppetid.

”Gennem konstruktivt samarbejde sigter CampX mod at skabe endnu mere effektive tekniske løsninger, produkter og services for at imødekomme fremtidens udfordringer,” er meldingen fra Renault Trucks.

Øge teknologisk innovation

CampX by Volvo Group, der er beliggende ved Renault Trucks’ hovedkontor i Lyon, er designet til at øge teknologisk og forretningsmæssig innovation ved at give plads og værktøjer, der gør Renault Trucks’ eksperter i stand til at arbejde tæt sammen med startups og partnervirksomheder.

“Hos Renault Trucks er innovation og samarbejde drivkraft for erhvervslivet. Ved at sætte vores eksperter sammen med partner-startups kan vi komme med nye løsninger, som ikke kun vil gavne Renault Trucks’ kunder, men også industrien og samfundet som helhed,” siger Marc Bourgeois, chef for CampX Lyon. “.

Syv partneraftaler

Med syv “win-win” partnerskabsaftaler underskrevet og omkring 30 virksomheder i sin portefølje har CampX Lyon allerede bevist sin effektivitet.

En af de emner, der arbejdes på, sigter mod at reducere lastbilens nedetid ved ledningsproblemer.

“Deling af viden og teknologi mellem den valgte start-up og vores eksperter har resulteret i en innovativ løsning til at forbedre produktiviteten i vores netværk og dermed bidrage til at forbedre vores kunders køretøjers oppetid,” siger Marc Bourgeois.

En pragmatisk tilgang

CampX Lyon er designet til at ligne en minicampus og byder på 400 kvm. faciliteter, der blandt andet indeholder kreativitetsrum, socialt område, mini-amfiteater og arbejdsstationer, hvor Renault Trucks-teams og start-up’s kan arbejde side om side i samarbejdsperioden.

“CampX-teamet er åben for forespørgsler fra Renault Trucks-kolleger, der leder efter teknologiske eller forretningsmæssige muligheder sammen med partnere. Når de to parter er matchet, kan de potentielt danne et partnerskab for at samarbejde og hurtigt udvikle tekniske løsninger”, sagde Marc Bourgeois.

CampX-konceptet blev skabt i 2019 af Volvo-koncernen, som Renault Trucks tilhører, og er også ved at blive rullet ud på Volvo-koncernens lokationer i Gøteborg (Sverige), Bangalore (Indien) og Greensboro (USA).

Til dato har CampX gjort det muligt for over 50 startups globalt at samarbejde med Volvo-koncernen.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk