Februar bød på 1.761 nye varebiler på vejene, hvilket er et fald på 28,3 procent sammenlignet med sidste år.

Det efterlader et salg i år til dato på 3.333 nye varebiler mod 4.586 i samme periode 2022, hvilket udgør et fald på 27,3 procent for perioden.

Det oplyser De Danske Bilimportører, DBI.

Fra 224- til 407 elvarebiler

Positivt er det dog, at der er sket næsten en fordobling af el-varebiler, hvor der for perioden er en stigning på 181 procent – hvor antallet i perioden er gået fra 224 enheder i 2022 til 407 enheder i 2023.

Stigningen i andelen af elvarebiler, som selvfølgelig er interessant i sig selv, vidner om at transportsektoren tager skridt imod elektrificeringen, er meldingen fra DBI.

”Dog er vi forsigtige med at glæde os for meget, da elektrificeringen af den tunge transport indeholder faktorer, som kan påvirke salget, og der derfor kan skabe udsving måned for måned” siger Mads Rørvig, Adm. direktør for De Danske Bilimportører

Lille fremgang for lastbiler

Mens varebilsalget har oplevet en voldsom tilbagegang i løbet af februar, så forholder det sig anderledes for lastbilerne.

Februar blev en måned med en stigning i lastbilsalget. I februar 2023 blev der indregistreret 306 nye lastbiler, hvilket er en om end begrænset stigning på to procent sammenlignet med samme måned året forinden.

Men der er der kommet flere lastbiler på de danske veje – og dermed fortsætter nedgangen fra januar ikke videre ind i februar, meddeler DBI.

Tre-dobling af el-lastbiler

Der er også sket udviklinger i fordelingen af drivmidler ved ny-registreringer, og det betyder at antallet af lastbiler på el næsten er blevet tredoblet sammenlignet med året 2022.

Selvom diesel stadig er dominerende, så er det et vidnesbyrd om at omstillingen af den tunge transport er i gang.

”2022 var et godt år for lastbilerne, og resultatet var imponerende. År til dato ligger under det stærke år i 2022, hvorfor det er opløftende at se stigninger for februar måned,” siger Mads Rørvig.

Politisk opmærksomhed

Det er positivt i forhold til januar, hvor året begyndte med en tilbagegang i ny-registreringer af lastbiler.

”Men der er stadig en udfordring i at få skabt de bedste forudsætninger for omstillingen af den tunge transport og elektrificeringen af lastbiltransporten. Forudsætninger som kræver politisk opmærksomhed både nationalt og i EU,” siger Mads Rørvig.

90,1 pct. diesellastbiler

Diesel for lastbiler udgør i februar 2023 en markedsandel på 90,1 procent. Sammenlignet med samme måned sidste år, så er diesel (som markedsandel) gået tilbage med otte procent.

Den største fremgang skal findes ved de elektriske lastbiler. Markedsandelen af nyregistrerede elektriske lastbiler steg i februar 2023 med 4,19 procentpoint. I 2022 var 1,46 procent af nyregistrerede lastbiler elektriske, og dette tal er i 2023 vokset til 5,65 procent.

Bussalget er påvirket af en nedgang på 8,3 procent i februar 2022. Hvor februar 2022 bød på 24 nye busser, har antallet været 22 i februar 2023.

Varebilssalg januar 2023:
Ford Transit Custom 208 enheder
Mercedes-Benz Sprinter 113 –
Mercedes-Benz Vito 89 –
Renault Trafic 88 –
Volkswagen Transporter 83 –
Volkswagen Crafter 71 –
Volkswagen Caddy 69 –
Mercedes-Benz Citan 57 –
Renault Express 57 –

Varebilssalg januar-februar 2023:
Ford Transit Custom 353 –
Mercedes-Benz Sprinter 212 –
Mercedes-Benz Vito 157 –
Iveco Daily 150 –
Volkswagen Transporter 143 –
Renault Trafic 142 –
Volkswagen Crafter 131 –
Volkswagen Caddy 124 –
Mercedes-Benz Citan 115 –
Renault Express 108 –

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk