Syv personer mistede i fjor livet ved højresvingsulykker – og for at nedsætte risikoen for de i reglen fatale ulykker, har Carlsberg Danmark nu valgt i første omgang at montere højresvingskameraer på 17 nye MAN-distributionslastbiler.

Kamerasystemet hedder ActiVue, som importeres af F. Bülow & Co. i Hedehusene. Producenten af udstyret hedder PSVT fra Shenzhen i Kina og er storproducent af kameraløsninger. Carlsberg Danmark har i forvejen købt alkolåse til hele deres vognpark hos F. Bülow & Co.

Kamerasystemet består af et kamera med bevægelsessensor over højre fordør på førerhuset samt en 7 tommer monitor i førerhuset samt en udvendig højtaler.

Akustisk advarsel
Cyklister og fodgængere fanges af kameraet i lastbilens blinde vinkel – så lyder der en akustisk advarsel, og et grønt felt i monitoren skifter til rødt. I feltet kan chaufføren så se den bløde trafikant.

Monitoren monteres på forreste stolpe i passagersiden – så chaufføren både kan se sine spejle og skærmen samtidig.

”Vi har valgt at købe de 17 anlæg, som kun er aktive, når man blinker til højre – hvor andre systemer ofte bipper hver gang, der kører andre trafikanter forbi, og det er distraherende og vil måske betyde, at chaufføren slår det fra. Sådan er det ikke med ActiVue,” siger projektchef for trafiksikkerhed, Ib Kristensen.

Partnere med Rådet for Sikker Trafik
Carlsberg Danmark kører meget i tæt trafik, og arbejder som partnere med Rådet for Sikker Trafik meget om at gøre trafikken mere sikker.

”Men der er stadig det problem, at uanset, hvor meget vi garderer os, så kræver det også en adfærdsændring hos cyklister og fodgængere, der jo ofte kører med musik i ørerne – og desværre ofte holder ”på den lille mands ret” i trafikken,” siger Ib Kristensen.

Carlsberg Danmark besøgte forud for købet firmaet Henrik Tofteng, der kører renovationskørsel i Københavns-området – de var pionerer med en enkelt bil. Nu overvejer de at sætte kameraet på syv biler.

Den mest skeptiske chauffør
”Vognmanden lod med vilje den mest skeptiske chauffør overfor ny teknologi prøve anlægget, og bagefter ville han ikke køre uden,” siger Ib Kristensen.

Tommy Nielsen fra F. Bülow & Co. havde sat sig i forbindelse med seniorkonsulent Frank Davidsen, Dansk Transport og Logistik (DTL), som er med i spejlgruppen under Trafikstyrelsen, om en testmulighed. Han talte med Kjøbenhavns Vognmandslaug – og derigennem blev laugsmedlem Henrik Tofteng så kontaktet.

Chaufføren hos Henrik Tofteng, Jacob Johansen, udtaler til DTL-Magasinet, medlemsblev for en del af vognmandsbranchen, at kamerasystemet klart har forbedret hans udsyn fra førerpladsen i den store Mercedes-skraldebil, som han kører i til hverdag.

Monitoren i førerhuset fanger cyklisterne i en blinde vinkel. Jeg har en tryghed ved at køre i bytrafik, som jeg ikke havde før. Man skal naturligvis stadig være fuldt opmærksom, men kameraet hjælper mig,” siger Jacob Johansen til DTL-Magasinet.

Teknik gør det ikke alene
Frank Davidsen understreger, at DTL ikke vil gå ind for en lovgivning om kameraudstyr – dels for en fjerdel af ulykker er sket med udenlandske lastbiler – og dels fordi tekniske løsninger ikke kan stå alene. Spørgsmålet om adfærd spiller en endnu større rolle.

”Det handler om at tage hensyn til hinanden i trafikken, og som jeg fortalte nogle afgangsklasser på en skole i Frederikssund, da jeg underviste dem i højresvingsulykker, så er de selv ansvarlige for egen færden i trafikken. Jeg fortalte dem også at være opmærksom i trafikken – og problemer med at cykle med musik i ørerne. Dertil kommer den desværre store grupper af cyklister, der kører helt hensynsløst og til fare for andre trafikanter,” siger Frank Davidsen, der tidligere har arbejdet i politiet.

Han synes, at kameraløsninger er gode, hvis chaufføren føler sig mere tryg ved at have dem under kørslen, men for meget teknik kan også forvirre. Der er desuden også mange spejle, chaufføren skal orientere sig i – og som skal være korrekt indstillede.

Skal også se til venstre
”Man skal huske, at en chauffør ved et højresving på et tidspunkt også skal se, om der kommer trafikanter fra venstre – og så kan vedkommende ikke også orientere sig til højre på samme tid. Kameraløsninger kan ikke i sig selv forhindre højresvingsulykker, og nogle af lastbilerne ved højresvingsulykkerne havde også kamera,” siger Frank Davidsen.

For ganske nylig fremlagde justitsminister Karen Hækkerup og transportminister Magnus Heunicke også den strategi til forebyggelse af højresvingsulykker, som Trafikstyrelsen, Vejdirektoratet og Rigspolitiet har arbejdet på siden sidste efterår.

Den indeholder en række forslag – og i første omgang er Transportministeriet videre med tre af dem – og politiet skal intensivere deres indsats på området. De tre forslag er cykelbokse, som kendes i Holland, Sverige og Storbritannien – som er et venteområde til cykler.

Undervisningspakke
Boksen er placeret foran bilernes stopline i højresvingsbanen – markedet med et hvidt cykel-logo og en stoplinje. Meningen er, at cyklisterne kan passere krydset før den øvrige trafik – som herved lettere får øje på cyklisterne.

De øvrige forslag, som ministeriet vil arbejde på, at en undervisningspakke til chaufføruddannelsen og videndeling med kommunerne. Sidstnævnte er vigtigt fordi kommunerne ejer 95 af vejnettet.

 

Faktaboks:

Spejlgruppen under Trafikstyrelsen ble nedsat efter Havarikommissionen for Vejtrafik Ulykker i 2005 udgav ”En ulykke er en for meget” – en rapport, der handler om højresvingsulykker, og hvor der blev givet 16 anbefalinger til at undgå de oftest fatale uheld.

Medlemmerne i gruppen er frabåde myndigheder og interessegrupper med Trafikstyrelsen som besiddelse af formandshvervet og desuden Dansk Transport og Logistik, Dansk Cyklist Forbund, De Danske Bilimportører,  Fagligt Fælles Forbund (3F), ITD, Retsmedicinsk Forening, Rigspolitiet (Færdselsafdelingen), Rådet for Sikker Trafik, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Danmarks Transportforskning, Vejdirektoratet samt senest  Danske Busvognmænd.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk