Det danske firma Fairwood Innovation har udviklet systemet “BlindSpot Illuminator” som en løsning mod højresvingsulykker.

Det monteres på lastbilen eller bussen, og når chaufføren blinker til højre, oplyser systemet et felt på vejen til højre for førerhuset og viser cyklister og fodgængere det område, hvor chaufføren ikke kan se dem.

Lyset fra BlindSpot er retningsbestemt ned mod kørebanen og oplyser kun det område, der skal advare cyklisterne mod chaufførens blinde vinkler.

Gået videre til bilfabrikker
”Vi har brugt lang tid på at udvikle produktet, og vi har allerede vist det for en af de store producenter af lastbiler og busser,” siger Uffe Uhrenholt, direktør i Fairwood Innovation.

Direktør Mogens Therkelsen fra vognmandsvirksomheden H.P. Therkelsen i Padborg, som har fået monteret systemet på en lastbil, er positiv over for løsningen:

”Vores chauffører udfordres ved bykørsel. De bliver stressede og er hele tiden agtpågivende over for risikoen for ulykker med de bløde trafikanter. De skal i forvejen orientere sig i seks lovbestemte spejle samt side- og frontruden, før de kan begynde at dreje. Hertil kommer pres fra den øvrige trafik og den konstante frygt for ulykker,” siger Mogens Therkelsen.

Cyklister kan placere sig rigtigt
Han mener, at fordelen ved systemet er, at man nu kan vise præcis, hvor de blinde vinkler er, så cyklisterne kan placere sig, så chaufføren kan se dem, når han drejer til højre.

”Vi er stolte over at have udviklet en løsning, der er så enkel, billig og unik. Vi har knækket koden med at kunne lyse et område op selv på en sommerdag med høj sol. Vores særligt kraftige LED-lys kan tydeligt ses, selv når sollyset er skarpest. Til gengæld skruer systemet selv ned for lysstyrken i en sen nattetime, hvor lyset skal være tydeligt, men heller ikke genere den øvrige trafik,” siger Uffe Uhrenholt.

BlindSpot er endnu en prototype, men Uhrenholt forventer, at produktet er i handlen allerede til sommer. Hans ambition er at nå et prisleje, hvor alle vognmænd kan være med.

Faktaark – BlindSpot Illuminator:

BlindSpot benytter meget kraftigt LED-lys.    

Systemet aktiveres, når lastbilens eller bussens højre blinklys aktiveres, og hastigheden er under 40 km/t.

En specialudviklet linse koncentrerer det kraftige lys ned på vejen og markerer det felt, der udgør lastbilens eller bussens blinde vinkel.

Systemet er udstyret med sensorer, der måler omgivelsernes lys, og LED-lysets styrke tilpasses automatisk, hvilket sikrer optimal effekt hele døgnet.

BlindSpot forventes at være i handlen til sommer i en  kompakt version.

Højresvingsulykker:

I 2013 mistede syv cyklister livet, og 13 blev lettere eller alvorligt kvæstet i højresvingsulykker med højresvingende lastbiler  

Fra 2003 til 2013 har der været 66 dødsfald som følge af højresvingsulykker mellem cyklister og lastbiler.

Den 21. marts 2014 fremlagde transportminister Magnus Heunicke og justitsminister Karen Hækkerup en strategi, der skal forhindre højresvingsulykker.

Den 19. marts 2014 vedtog Europa-Parlamentets transportudvalg et forslag om mere sikre lastbiler. Forslaget venter nu på opbakning fra medlemslandene og EU-Parlamentet.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk