89 procent af personbiler i Danmark kører med vinterdæk lige nu. Det viser en ny måling fra Dækimportørforeningen – men for varebiler er tallet under 60 procent.

Brugere af varebiler tænker nemlig ikke ret meget på, om de kører med sommer- eller vinterdæk – for det er jo mesters opgave at klare både dæk og vedligeholdelse.

Grelle eksempler

”Jeg ser jo grelle eksempler på dækmonteringen på varebiler her om vinteren, hvor det ikke alene er sommerdæk, der sidder på – men slidte sommerdæk. Derfor er det ofte varebiler, der først lander i grøften, når det bliver glat, men det er som bekendt også førerens ansvar, at bilen er i forsvarlig stand, så chaufførerne bliver straffet – og det overrasker dem som regel.”

Det siger Kenneth Saust – formand for Dækimportørforeningen og direktør i Yokohama Danmark.

Stor forbedring

Foreningen har netop gennemført en landsdækkende kontrol af 7.133 biler på 31 parkeringspladser, og der har aldrig været flottere resultat: 89 procent af de kontrollerede personbiler havde vinterdæk monteret, hvor det for 10 år siden var måske 60 procent.

Til gengæld fortæller Saust, at det stadig står dårligt til for varebilerne, hvor under 60 procent skifter til vinter- eller M+S mærkede helårsdæk.

Ingen forhold til varebilen

”Uanset om en personbil er ejet eller leaset – eller om det er en firmabil, så føler man som bruger af bilen et større ejerskab, fordi man bruger bilen privat. Det er ikke tilfældet for varebiler. Chaufføren er ikke ejer af varebilen, men tager den om morgenen på f.eks. værkstedet og stiller den tilbage om eftermiddagen – og vil som regel ikke som svend eller lærling tage en diskussion om forkerte dæk med sin mester,” siger Kenneth Saust.

Han peger på, at chaufføren af håndværkerbilen måske ikke tænker på, at den reservebil, man kan låne på værkstedet mens ens egen bil repareres, er tom – og helt uden reolerne med udstyr. Varebilen er trods alt en rullende arbejdsplads.

Først i grøften

Slidte dæk på en varebil betyder også, at den ikke så let kommer ud fra en byggeplads.

Saust peger også på, at hvert år, når den første vinterdag melder sig, så er det ofte varebiler, der kører først i grøften i de tidlige morgentimer – inden vejene er ordentligt saltede eller ryddede.

”Store professionelle flådeejere ser vi oftest som de bedste til at huske at skifte til vinterdæk. De mindre håndværksmestre tænker ikke over det i samme grad – og udskyder det. Måske det bare bliver overset eller nedprioriteret,” siger Kenneth Saust.

M+S dæk som helårsdæk

Han anbefaler, at mester – første gang de originalt monterede dæk er slidt ned – skifter til M+S mærkede dæk, som glimrende kan fungere som helårsdæk til varebilen – især hvis man primært kører rundt i byområder.

”Vi ser jo tydeligt, at vores kunder fra provinsen oftest skifter mellem sommer- og vinterdæk, mens det er sjældnere, når man arbejder i byen. Vi har afprøvet vores M+S dæk på Sjællandsringen, og de klarer opgaverne godt under alle forhold,” siger Kenneth Saust

Lettere gennem sne i 80’erne

Dæk var tidligere alt andet end moderne, brede lavprofiltyper, som kan have svært ved at få greb i vejbanen. De mest solgte personbilsdæk i 1980’erne kunne være f.eks. smalle 155×13 dæk, og de stod bedre fast end lavprofildæk. Dengang repræsenterede vinterdæk måske kun 10 procent af salget.

”Men det vigtigste ved et dæk er jo at kunne styre og bremse sin bil. Om sommeren ønsker vi i øvrigt støjsvage dæk, der dræner vandet og ruller let. I dag tænker forbrugerne ikke på, om dækket springer eller om man kører i grøften,” siger Kenneth Saust.

Det er nemlig sjældent, at man kommer så langt ud, at dækket ikke kan klare det – med mindre man kører tåbeligt.

Større forskel på vinterdæk

”Faktisk mærker de færreste forskel på et godt og et nogenlunde godt sommerdæk – men det er ikke tilfældet med et vinterdæk. Her er forskellen som regel markant, så vi ser oftest, at folk vælger et rigtig godt vinterdæk, mens de sparer lidt på sommerdækket,” siger han.

Kenneth Saust begyndte i dækbranchen i 1984 hos Goodyear Dunlop Danmark, hvor han var i 21 år. Siden blev det til tre år hos Bridgestone Danmark, før han skiftede til Yokohama Danmark for ni år siden. Han har igennem en årrække været formand for Dækimportørforeningen.

Fakta FDM:
Vinterdæk er ikke kun til sne og is, som mange tror. De hjælper også på fugtige vejbaner, som der hovedsageligt er i milde vintre.

FDM tests i 2014 viste, at bremselængden på sne/fugtige vejbaner kan blive op til 20 meter (30,2 pct.) kortere med vinterdæk i forhold til sommerdæk, når der skal bremses ned fra 80 km/t.

Er der tale om snedækkede veje, målte FDM helt op til 22,4 meters forskel – vel at mærke ved 50 km/t. Dermed er det også tydeligt, at selv om vinterdæk er bedre end sommerdæk, så spiller farten også en væsentlig rolle, så snart det bare er fugtigt.

Så man skal huske at køre efter forholdene og sætte farten ned – også selvom bilen er udstyret med de rigtige dæk til årstiden.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk