Med kampagnen ”Job i transport” vil Transportens Udviklingsfond, TU, gøre det op med chaufførjobbets blakkede ry. Målet er at få flere ind bag rattet i førerhusene.

TU peger på, at der om få år vil mangel 4.000 chauffører herhjemme til at sørge for at transportere produkter fra virksomheder, førervarer og andre forbrugsvarer rundt i landet.

Dårlige arbejdsvilkår, lavstatus, negativ holdning til lastbiler samt ensomhed peger TU på som årsager til den faldende interesse for unge til at vælge chaufførjobbet.

Store bødestraffe afskrækker
Men det betyder sikkert meget, når aviserne skriver om de øgede krav til chauffører eksempelvis i forbindelse med køre-hviletider – og de store bøder, der udskrives til chauffører, der har overtrådt disse regler med et par minutter, måske fordi der ikke var nok plads til vogntoget til at holde hvil på en rasteplads. Bøder så store, at de ikke passer godt til et familiebudget.

Men med kampagnen “Job i transport” vil man med hjælp fra nuværende chauffører, der bl.a. kan fortælle om virkelige historier fra landevejen, komme i kontakt med unge og deres forældre via sociale medier, en kampagnehjemmeside, digitale annoncer – og senere events på uddannelsesinstitutioner.

Målrettet forældrene
“Vi er oppe mod en tendens til, at mange unge ikke overvejer ret mange andre muligheder end gymnasiet, når folkeskolen er afsluttet. Derfor er kampagnen i lige så høj grad målrettet forældrene. Der er ingen tvivl om, at der er gode fremtidsmuligheder inden for transportfaget. Det vil vi med denne kampagne gøre alt, hvad vi kan for at vise,” fortæller TU-formand Jørgen Aarestrup fra 3F.

Budskabet er, at transportbranchen tilbyder en attraktiv fremtid med alsidige arbejdsdage, spændende udfordringer og gode muligheder for videreuddannelse.

Selvstændigt arbejde
“Som chauffør har man et selvstændigt arbejde med et stort ansvar. Det er et udadvendt job, hvor man er tæt på kunderne, og man får en god overenskomstmæssig løn. De positive sider ved at være chauffør er trængt i baggrunden de senere år. Dem skal vi have frem nu,” siger direktør Lars William Wesch fra ATL, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik under DI.

Det er vigtigt at udvide rekrutteringsgrundlaget, så flere end i dag vælger at blive lastbilchauffører.
”Derfor er det vigtigt at få ændret det dårlige omdømme, som branchen desværre har fået,” siger Magnus Købke, projektchef i Transportens Udviklingsfond.

Flere aktiviteter på vej
”Job i transport” er første skridt i at ændre dette omdømme, men i den kommende tid vil Transportens Udviklingsfond også præsentere andre aktiviteter, der gør op med fordommene og viser værdien af godstransport på landevej.

Kampagnen har også fokus på at fastholde de nuværende transportarbejdere – samt tiltrække ledige og folk fra samfundsgrupper, som i dag er underrepræsenteret i branchen. Det gælder således kvinder og nydanskere.

Leave A Reply