Det varer måske længe. Men alle eksperter er enige – fossile brændstoffer vil formentlig være en saga blott i år 2050.

Som tegneren Storm P. sagde, så er det svært at spå om fremtiden – og der kan være fundet på helt nye drivmidler til den tid. Men lige nu er det brint og el, der ser ud til at være løsningen på transportproblemerne.

”Hybridbiler og plug-i hybridbiler er nok kun et overgangsfænomen – måske de næste 10 år, så dør de ud. I 2050 vil vi ikke have biler, der udleder CO2 – og strømmen til biler vil komme fra vindmøller,” har teknisk redaktør Søren Rasmussen, FDM Motor, tidligere udtalt.

Selvkørende biler
I fremtidsfilm flyver vi rundt – helt automatisk. Vi er i dag nået til selvkørende biler, som meget snart bliver en realitet. Men selv om benzin- og dieselmotorer er blevet mere og mere effektive, så vil det være brint- og elbiler, vores oldebørn nok vil bruge i dagligdagen – og de kører nok også selv.

Første brintbil, der er bygget som brintbil fra grunden, kommer fra Toyota og hedder Mirai. Toyota har forsket i udvikling af brændselsceller til Mirai for snart 25 år siden – men bilen kan p.t. kun leases for 10.000 kroner om måneden over fire år – og kun hos den danske importør. Den beregnede pris er 600.000 kr. – fordi der ikke er afgift på bilen.

Danmark er blandt de første lande i verden, der har fået tildelt bilen. Mens der er indført afgifter på elbiler herhjemme, er brintbiler blevet fredet – i første omgang frem til 2019.
Lige nu er der cirka 10 danske kunder. Danmark har fået tildelt 25 biler fra introduktionen frem til udgangen af 2016.

Fem års brint-garanti
Der er fem års garanti på bilens brændselscelle samt alle brint- og hybridkomponenter – og tre års mekanisk garanti på resten. Og så er der gratis Toyota vejhjælp i hele Europa i hele bilens levetid – hvis serviceforskrifterne er overholdt.

Det er en sedan, men vi har valgt at prøve den – fordi brint også vil blive brugt til varebiler. Formentlig vil varebiler også blive den type køretøjer, hvor el og brint først slår igennem for alvor – fordi bystyrer rundt om i Verden vil kræve det, hvis man vil køre ind til bykernen.

Vi skal jo alle have vores varer – og da flere og flere vælger at bo i byerne, så er er transporten til slutbrugeren vigtig. Alle bestiller jo også varer på nettet – og forventer at få varen leveret inden de har slukket mobilen.

Sin egen el-fabrik
Mirai er egentlig en elbil, der selv sørger for at skaffe strøm ved at blande ilt og brint. Det sker gennem bilens styringsenhed, der styrer energiflow fra brændselsceller og batteri – og omformer energien til vekselstrøm, som driver bilens elmotor. Affaldsstof: H2O – eller vand. I alt 8,1 liter på 100 km.

Man skal så bare tanke brint – og det går endnu hurtigere end at tanke benzin og diesel.

Modsat de fleste elbiler har man en rækkevidde mellem måske 350- og 650 kilometer, alt efter vejret. Vi ville have taget den med til et møde i Nordtyskland – men selv om den kan køre langt fuldt opladet – så er der endnu meget få brinttanke mellem Kolding og Hamburg – så testen foregik på Sjælland.

15 brintstationer i år
Herhjemme er man på vej mod 15 brintstationer – i 2020 bliver det til 150 tankningssteder – og i 2050 300 tankningssteder. Man er dels gået sammen om de nye tanke i et joint venture med Strandmøllen og energiselskabet OK – samt med energiselskabet Air Liquide.

Prisen for at fylde en elbil svarer nogenlunde til at fylde en benzinbil – cirka 74 øre pr. kilometer. Men det kan justeres politisk. Rækkevidden er cirka 500 km – og så tager det tre minutter at tanke brinten – med 700 bars tryk.

Mirai er japansk for fremtid – og det passer godt med år 2050. Forskellen er, at vi stadig må køre i bilen, som er helt lydløs.

Lunhurtig fra start
Som alle elbiler er den fra start lynhurtig og meget behagelig. Velformede og eldrevne sæder, opvarmet læderrat, to-zone klimaanlæg, alufælge og alle infotainmentsystemer plus navigation.

Masser af sikkerhed for nødbremse, linjevogter, LED lys, regnsensor, advarsel for trafikanter i den blinde vinkel, automatisk op- og nedblænding af fjernlys, otte airbags samt bakkamera og p-sensorer.

Samtidig er det let at følge med, hvad der sker i maskinrummet via bilens store touchscreen.
Ud fra er erhvervstransport vinkel er det måske mindre heldigt, at den ikke må køre med trailer – men det vil nok komme på rene erhvervsbiler.

Årets grønne bil 2016
Mirai er for nylig valgt til årets grønne bil 2016 – valgt af 73 fagjournalister fra 23 lande.
De fleste andre producenter arbejder med brintbiler.

Hyundai har allerede deres brintbil – bygget på basis af den eksisterende IX35 model. Honda har meldt deres første brintbil senere i år. Den skal fra begyndelsen også sælges i Danmark.

Fakta – Toyota Mirai brintbil:
Elmotor ydelse: 54 hk.
Drejningsmoment: 333 Nm.
Topfart: 178 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,6 sek.
Rækkevidde: 550 km.
Vindmodstandskoefficient: 0,29 cW.
Antal battericeller: 34.
Batterikapacitet: 6,5 Ah.
Volumenydelse/brændselscellestak: 3,1 kW/l.
Antal højtryks-brinttanke: 2.
Tankvolumen: 60 liter for og 62,4 liter bag.
Arb. Tryk: 700 bar.
Lagringstæthed: 5,7 wt pct.
Ophæng: uafhængig for og bag.
Bremser: skiver (vent. for).
Bagagerum: 361 liter.
Dimensioner: 4.890 x 1.815 x 1.535 mm.
Akselafstand: 2.780 mm.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.850/2.180 kg.
Trailervægt: Ikke opgivet.
Sikkerhed: Nødbremsesystem, linjevogter, BLIS-Blindspot system, otte airbags, fjernlys-kontrol, esc og advarsel for krydsende trafik bagfra.
Pris: Ca. 600.000 kr. ekskl. afgifter.
Leasingpris: 10.000 kr./md over fire år.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk