Den nye C4 Cactus er allerede blevet ombygget som varebil, så den er klar ved introduktionen herhjemme i september. Det oplyser man hos den danske importør.
Den meget specielle bil har fordele som Van med sine airbumps på sider i bagklap – et slags urethan plastdækken med luftlommer, så man kan undgå de fleste skader ved eksempelvis skråparkering. Ikke mindst håndværkere må ofte finde snoede og snævre veje for at nå frem til kunderne – eksempelvis på byggepladser, hvor der er fyldt med andre køretøjer.
For et firma vil Cactus også have store muligheder som blikfang – altså reklamesøjle. For bilens farver kan kombineres med andre farver til airbumps, hvor man så kan få malet firmaets logo. Det særlige urethan materiale er udformet, så det ikke falmer er forvitrer. Det har den tyske producent sikret gennem langvarige tests – også med test med f.eks. saltlage.
Modulopbygget
Cactus er en modulopbygget bil, så designet kan nærmest bruges på de fleste biltyper – men varebilen er oplagt. Udover færre skader sidder chaufføren højt. Samtidig er bilen gjort meget spartansk – og alt unødvendigt er skåret væk – men ikke sikkerhedsmæssigt.
Airbag’en til passageren sidder i loftet, så der er bedre aflæggeplads – bl.a. i en stor kuffertlignende kasse.
Cactus er også kompakt – lille udvendig og stor indvendig. Så komfort og velvære er bibeholdt – bl.a. med en bred sofalignende bænk, der udgør det for forsæderne. Det vækker minder fra de store Citroën-biler i 60’erne, ID 19 og DS 21.
Lige så enkel som 2CV
200 kg er der skåret af vægten i forhold til C4 modellen – gennem brug af letvægtsmaterialer. Bagruderne kan ikke rulle ned – men det må de jo heller ikke på varebiler. De indvendige dørsider er støbt i ét stykke og et stykke læder bruges til at lukke dørene med. Citroën 2CV og Mehari plast strand-bilen har ikke levet forgæves.
Vælger man den mest økonomiske diesel – Blue HDI – kører man 32,2 km/l i gennemsnit og udleder bare 82 gram CO2. Så bilen er billig at køre i – og det er godt for firmaets økonomi. Grøn ejerafgift pr. hlavår er på 120 kroner jvf. SKAT.
Informations-skærm
Bilen er også meget let at køre. Gearskiftet er ændret til tre knapper: frem, bak og neutral. I kabinen kan også nævnes den store skærm, hvor man kan hente de vigtigste informationer. Infotainmentsystemer er også standard.
Motorerne er enten en tre cylindret 1,2 liters benzinmotor på 82 hk, en diesel e-HDI med ETG 6 automatgear med 92 hk samt 1,6 BlueHDI med 100 hk.
Varebilspriserne kendes ikke – men formentlig bliver de fra 90.000 kroner plus moms.