2018 blev ét år med vigende salg af varebiler for Citroën – men i 2019 vil man kopiere Peugeots succesrige varebilspolitik.

Det går rigtig godt for salget af Citroëns personbiler, men salget af Citroën varebiler var vigende i 2018. Det skal der gøres noget ved – og i 2019 øges der fokus på erhvervsbilerne.

Peugeot, der sælger søstermodellerne til Citroëns varebiler, har modsat haft stor succes med øget salg af varebiler.

Peugeot-kopiering

Så nu vil Citroën kopiere den politik, der har sikret Peugeot 9,3 pct. markedsandel på varebiler i 2018, hvor mærket igen var højdespringer.

”Varebilssalget i 2018 var en torn i øjet på Citroën. Vi har ikke haft nok fokus på varebilerne. Men nu indleder vi også et uddannelses- og talentprogram hos vores forhandler – som Peugeot allerede har gennemført med succes,” siger PR-chef for Citroën og Mitsubishi i Danmark,” Trine Krastrup.

Både Peugeot og Citroën importeres af Interdan koncernen, som desuden har import af mærkerne Mitsubishi og Opel.

Van of the Year vindere

Det betyder, at der her i begyndelsen af 2019, kommer varebilsudgaverne Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Opel Combo til Danmark – bilerne er nykårede Van of the Year 2019 vindere.

Men 2019 vil også være et meget vigtigt år for Citroën, hvor man vil fejre Citroëns 100 års jubilæum med en masse arrangementer.

For Opel betyder 2019 – udover lancering af den nye Combo Van – også lanceringen af den nye Vivaro på basis af Peugeot Expert og Citroën Jumpy – dog først i anden halvdel af året ifølge pressechef for Peugeot og Opel, Hanne Sørensen.

Nye motorer

For de større varebiler fra Citroën og Peugeot – Jumper og Boxer – vil der senere på året blive lanceret nye motorer, der opfylder de nyeste Euro 6d miljøkrav. Således vil motorerne slagvolumen blive løftet fra 2-liter til 2,2 liter.

2019 bliver også året, hvor PSA-koncernen (Peugeot/Citroën/DS/Opel) for alvor kommer med miljørigtige Plug-In hybrid motorer til både Peugeot, Citroën og DS – og senere også rene elmodeller – bl.a. E-Tense fra DS.

Mitsubishi er p.t. sidste mærke hos Interdan – men her har man p.t. kun haft pick-up modellen L200, som ikke just er en højdespringer. Men en helt ny udgave lander herhjemme til sommer – og den vil man satse meget på.

Mange kan ombygges

For ombyggede personbiler vil vi også se bl.a. varebilsudgaven af Peugeot Rifter (teknisk identisk med Partner Van) – for de kunder, der vil have ekstra luksus i varebilen.

Desuden vil den nye C5 Aircross SUV have gode chancer som Van – men der er i det hele taget mange nye modeller, som kan ombygges – og bliver ombygget.

Citroën har succes med Van udgaver af C3 og C3 Aircross samt C4 Cactus – og Peugeot med 3008 og 208 Van. For Opel er der ganske mange Crossland X modeller som Van. For Mitsubishi handler det om ASX- og Outlander modeller som Van.

Diesel kan ikke undværes

Diesel er jo blevet et fy-ord – men EU’s kommende krav på 95 pct. CO2 udslip vil være svært at opnå, hvis diesel pludselig helt forsvinder netop fordi de moderne dieselmotorer har et meget lavt CO2 udslip. Derfor vil der fortsat sælges dieselbiler.

For Interdan koncernen bliver 2019 også meget interessant fordi man vil få føjet endnu en ny bilmærke til porteføljen – og mere bliver der ikke oplyst, men efter sigende skulle det blive et kinesisk bilmærke.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk