Første fælles Ford/VW-produkt bliver en pick-up i 2022, og derefter følger andre varebiler samt samarbejde om elbiler og selvkørende biler.
De er hårde konkurrenter i dag – Ford og Volkswagen – men i den nærmeste fremtid skal de sammen udvikle deres varebiler og senere el-biler og selvkørende biler – samt Mobility Service.
Det er dyrt at bygge biler – og især varebiler, som produceres i langt færre enheder end personbiler. Derfor må der øget samarbejde til mellem producenterne – også selv om de er blodige konkurrenter uden i salgslokalerne hos forhandlerne.
Fælles platforme og fabrikker
Men undervejs kan man sagtens samarbejde med fælles platforme, motorer og måske fabrikker. I Europa ses det allerede hos Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen, der samarbejder med Daimler og Fiat – og hos PSA – Peugeot-Citroën-Opel, der i dag samarbejde med Toyota og Fiat med bl.a. varebiler og teknologi.
Ford og Volkswagen har de senere år arbejdet hver for sig om udvikling af produkter, men bl.a. tidligere chef for Volkswagen Nutzfahrzeuge, Eckhard Scholz, udtalte for et par år siden, at man nok ville indlede et samarbejde med en tredjepart om fremtidens erhvervskøretøjer – i første omgang pick-up produkter.
Begge selskaber understreger, at der ikke bliver tale om nogen form for fælles ejerskaber.
Alle typer varebiler
Startskuddet til det formelle samarbejde blev foretaget i går af cheferne for de to koncerner,
Volkswagen CEO Dr. Herbert Diess og Ford CEO Jim Hackett, der også vil stå I spidsen for en forskningsgruppe med ledere fra begge selskaber..
Samarbejdet vil resultere i fælles udvikling af mellem-størrelse pick-up-biler (som Ford Ranger og VW Amarok i dag) – samt andre varebiler – med markedsføring Worll Wide fra 2022 – og de første regnskaber klar i 2023.
Videre frem skal samarbejdet også omfatte elektriske og selvkørende biler samt Mobility Services. Man er tillige klar til at snakke om andre fælles projekter senere. De nærmeste måneder vil de to koncerner se, hvad der kan arbejdes videre med.
Bedre økonomi for alle
Vigtigt med samarbejdet er at skabe bedre økonomi for både de to koncerner og deres globale kunder.
Begge koncerner har stærke produkter på verdensplan – i Europa biler som Ford Transit-serierne og Ranger samt VW Transporter, Caddy og Amarok. I 2018 blev det til samlet 1,2 millioner enheder globalt.
Man forventer i de to koncerner, at efterspørgslen for erhvervskøretøjer vil øges globalt de nærmeste fem år.
Dele omkostninger
Samarbejdet betyder, at de to koncerner vil kunne dele udviklingsomkostninger og koordinere produktionen – og vil kunne minimere totalomkostningerne.
Gennem denne nye alliance vil Ford udvikle og bygge mellem pick-up biler til begge selskaber fra 2022. Ford vil også stå for udvikling af større erhvervskøretøjer, mens Volkswagen vil stå for udviklingen af en kommende city-Van.
De to selskaber kender hinanden fra tidligere. De byggede sammen bl.a. de første Ford/VW MPV-modeller Ford Galaxy og Volkswagen Sharan (samt Seat Alhambra) på en fabrik i Portugal fra 1995 til 2010.