Lastbiltrafikken ind i Danmark har vist en støt stigende tendens siden finanskrisen.
Og tendensen fortsatte i årets andet kvartal, hvor grænsetællinger fra ITD, International Transport Danmark, registrerede et større antal lastbilpassager på de danske grænser end før finanskrisen satte indi 2008.
5.189 lastbiler kørte ind i Danmark pr. døgn. I det tilsvarende kvartal i 2008 – altså før finanskrisen – var tallet 5.104 passager i døgnet.
Gang i samhandlen
– Når der er gang i lastbilhjulene over grænseovergangene, er det et tydeligt tegn på, at der er gang i samhandlen mellem danske virksomheder og de nære import- og eksportmarkeder. Derfor ser vi udviklingen i lastbiltrafikken som et positivt tegn for hele samfundet, siger ITD’s erhvervspolitiske chef Poul Bruun.
Bemærkelsesværdigt er det også, skriver ITD, at de danske transportvirksomheder har sat sig på en stadigt større andel af grænsetrafikken siden finanskrisen.
I 2009 var det kun omkring 35 procent af de lastbiler, der kørte ind i Danmark, der var ejet af danske transportvirksomheder. I tællingen fra andet kvartal i år er den danskejede andel oppe på knapt 48 procent.
25 pct. på danske nr.-plader
Kørslen med dansk indregistrerede lastbiler har stabiliseret sig i et leje, hvor den tegner sig for knapt 25 procent af trafikken, mens et tilsvarende antal passager nu foregår med danskejede biler, der er indregistreret i udlandet.
– Udviklingen går i retning af, at de danske transportvirksomheder konkurrerer internationalt med udflagede lastbiler og udenlandske chauffører. Det er vilkårene, men vi bør glæde os over, at de danske transportører har så godt fat i de internationale transporter. Det sikrer tusindvis af gode danske job inden for administration, lager og logistik og skaffer milliardindtægter til landet, siger Poul Bruun.
33 pct. dansk ejede lastbiler
Ud af alle de udenlandske lastbiler, der kører ind i Danmark, er det godt hver tredje, der er ejet af en dansk transportvirksomhed.
Hovedparten af disse lastbiler er indregistreret i Tyskland, men gennem de senere år er antallet af danskejede biler med østeuropæiske nummerplader steget og nærmer sig nu de tyske biler med dansk ejerskab i antal.
ITD’s Grænsetællinger foregår efter et fast stikprøvesystem, hvor der tælles på forskellige tidspunkter af døgnet over en samlet uge.