Den uvildige testorganisation  Euro NCAP ser ikke med milde øjne på sikkerheden i varebiler efter at have gennemført en omfattende crashtest af de fleste større varebiler, der sælges i Europa.

Modsat nye personbiler lader meget tilbage at ønske, når det gælder sikkerheden i varebiler.

FDM’s repræsentant i organisationen, redaktør Søren W. Rasmussen, peger dog på, at der er tale om modeller, der er testet i en generel europæisk udgave.

Danske udgaver måske bedre

”Visse modeller sælges i Danmark i udgaver, der muligvis ville have klaret sig bedre som følge af et højere niveau af sikkerhedsudstyr,” siger Søren Rasmussen.

Men generelt afslører testen bekymrende ringe sikkerhed. Fem af bilerne klarer sig så dårligt, at Euro NCAP ikke kan anbefale dem.

Søren Rasmussen mener, at bilproducenterne snarest må forbedre sikkerheden.

Mangler basalt sikkerhedsudstyr

Mens sikkerheden i personbiler over de seneste år er blevet markant forbedret, er udviklingen stort set styret uden om varebiler.

Det viser testen fra Euro NCAP, der har testet 19 af de bedst sælgende varebiler på de europæiske veje. De 19 varebiler stod i 2019 for over 95 procent af salget af nye varebiler.

Testen afslører ikke bare et stort gab mellem person- og varebiler, når det kommer til de nye vigtige sikkerheds- og assistentsystemer. De fleste af varebilerne mangler også helt basalt sikkerhedsudstyr som airbags og selehuskere.

Firetrins-skala

Af testens 19 varebiler havde kun de seks airbags i passagersiden som standard, mens ingen af bilerne havde gardinairbags.

Euro NCAP har ikke givet bilerne de velkendte stjerner, men har i stedet udarbejdet en firetrinsskala (platin, guld, sølv og bronze) – alt efter hvor godt bilerne klarede sig.

Tre varebiler vandt guld

Den bedste Van i testen er VW Transporter T6 med VW Transporter 65 pct. efterfulgt af Ford Transit 2 tons med 63 pct. og Mercedes-Benz Vito med 61 pct. De eneste med guld-status.

Ingen varebiler opnåede platin status (80 pct.)

Fem af bilerne klarede sig dog samlet så ringe, at Euro NCAP slet ikke vil anbefale dem. De er alle produceret af Renault.

Mangler automatisk nødbremse

”Varebiler er et populært og velkendt transportmiddel, der både bruges af håndværkere og af firmaer, der udbringer pakker og dagligvarer. Derfor er det også nedslående, at testen afslører så ringe en sikkerhed for både fører, passager og medtrafikanter. Ikke mindst i forhold til sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse, der for længst er blevet standard i personbiler,” siger Søren W. Rasmussen.

Han peger på, at netop fordi varebiler fylder meget i bybilledet, er det ikke godt nok, at mange af dem enten ikke har en nødbremse eller kun har middelgode udgaver, der ikke kan se bløde trafikanter.

Ønsker skærpede EU-regler

”Det bør bilproducenterne snarest få rettet op på, ligesom EU-kravene bør skærpes, som de er blevet for personbiler,” siger Søren W. Rasmussen.

Det er dog ikke kun varebilernes dårlige eller manglende assistentsystemer, der vækker bekymring. Det samme gør bilernes generelt dårlige kollisionssikkerhed.

Modsat personbiler er varebiler nemlig ikke konstrueret til at kunne absorbere kræfterne ved en kollision. Og med en samlet vægt af bil og last på op til 3,5 tons giver det en forøget risiko for alvorlig personskade i tilfælde af et sammenstød – ikke mindst med en mindre personbil.

Hårdt for medtrafikanter

”Kollisionstesten mellem varebilerne viste, at de rammer modkørende uforholdsmæssigt hårdt. Men også varebilernes egen kollisionssikkerhed er i flere tilfælde for ringe og udgør en risiko for både fører og passager. Blandt andet fordi noget så basalt som airbags mangler.”

Søren W. Rasmussen understreger, at der også på det område er nødvendigt, at bilproducenterne begynder at prioritere sikkerheden anderledes højt.

”Det samme gælder virksomheder og leasingselskaber, som ikke bør acceptere eller tilbyde biler med så dårlig en sikkerhed. Som testen på kedelig vis illustrerer, er der behov for det,” siger Søren W. Rasmussen.

Kommentar fra VOTY.dk:

Mange af varebilerne er stort set identiske – og bygges på det samme samlebånd. At de ikke opnår samme procent-sats, kan kun skyldes forskelligt sikkerhedsudstyr i bilerne. Grundkonstruktionen er den samme.

Når biler mangler sikkerhedsudstyr så som nødbremse, adaptiv fartpilot (ACC) og airbags, er svaret fra fabrikkerne til VOTY.dk meget ofte, at det er udstyr, som kunderne ikke efterspørger. De tre varebiler, der fik guld-medalje, fås således alle  med ACC – eller har det standard.

Derfor har Euro NCAP ret i, at der bør bør stilles større krav til producenterne fra bl.a. EU. Ligesom det er tilfældet med personbiler.

Varebiler, der mangler i testen

Et par bilmodeller mangler – men er repræsenteret af søstermodeller. Således MAN TGE, som er identisk med VW Crafter, og NIssan NV300, som er identisk med Renault Trafic og Fiat Talento. De nye Maxus-varebiler (fra Kina) er ikke med i testen.

Mindre varebiler så som Fiat Fiorino, Fiat Doblò, Ford Transit Courier, Transit Connect, Peugeot Partner/Citroën Berlingo/Opel Combo/Toyota Proace City, Dacia Duster, Nissan eNV-200, Renault Kangoo/Mercedes-Benz Citan og VW Caddy er ikke med i testen.

Sådan klarede de 19 varebiler sig:

VW Transporter – Guld (65%)
Ford Transit – Guld (63%)
Mercedes-Benz Vito – Guld (61%)
Ford Transit Custom – Sølv (58%)
Mercedes-Benz Sprinter – Sølv (52%)
Peugeot Expert – Sølv (44%)
VW Crafter – Sølv (44%)
Opel Vivaro – Sølv (42%)
Citroën Jumpy – Bronze (37%)
Toyota Proace – Bronze (35%)
Peugeot Boxer – Bronze (33%)
Citroën Jumper – Bronze (32%)
Iveco Daily – Bronze (30%)
Fiat Ducato – Bronze (28%)
Renault Master – Kan ikke anbefales (16%)
Nissan NV400 – Kan ikke anbefales (12%)
Renault Trafic – Kan ikke anbefales (11%)
Opel Movano – Kan ikke anbefales (7%)
Fiat Talento – Kan ikke anbefales (5%)

Firetrinsskalaen går fra platin (80%), Guld (60%), Sølv (40%), Bronze (20%). Biler der opnår et resultat under 20% kan ikke anbefales.