Iveco-bilerne gør det godt, men når man både punkterer, sidder fast i sandet samt farer vild, så kan man normalt ikke beholde en førsteplads i et så krævende rally som Dakar rallyet, som frem til 21. januar arrangeres i Sydamerika.
Alligevel er der lang tid til målstregen, så alt kan stadig ske. Her kræves der virkelig optimisme af holdene.
Ligger nummer to
Hollandske Gerard De Rooy havde ellers et forspring på seks minutter efter de tre første etaper, men to punkterede dæk, 14 minutter i sandet og så fejlkørsel ovenikøbet betød, at holdet tabte 26 minutter og et fald til en syvende plads efter fjerde etape – efter at have vundet de tre første etaper.
Samlet ligger holdet p.t. nummer to – 56 sekunder efter den førende Tatra med tjekkiske Ales Loprais bag rattet.
Flere havde uheld
Team-kammerat Hans Stacey var heller ikke heldig, da han fik problemer med nakkesmerter efter et uheld.
Han tabte også tid efter at have hjulpet team-kollega Miki Biasion, der også var kørt galt og havde skadet køretøjet ganske meget. Han kunne dog køre videre efter at have fået reservedele. Biasion ligger lige nu nummer 27 i løbet – næsten fem timer efter nummer et.
Stacey opnåede en tredje-plads i lastbil-klassen. Han ligger samlet nummer seks, knap 54 minutter efter nummer et.
Mange hold vil udgå i dag
Mere held havde holdet med René Kuipers bag rattet – uden de store udfordringer, som de øvrige. Kun én punktering.
Co-driver Moi Torrallardona kunne endda melde, at rigtig mange deltagere I løbet havde problemer med køling – mange ville ikke komme videre. Kuipers ligger nummer nu inden femte etape på niende pladsen 1 time og 45 sekunder efter Loprais.
Punktering kræver team-work
En punktering kan være meget besværligt – og kræver teamwork. Alle tre i bilen må ud og give en hånd med – og alt er planlagt. Én tager det nye hjul, en anden tager boltene af det punkterede hjul ved hjælp af luftværktøj – og den tredje placerer luftpuder under bilen (i stedet for dunkraft, som er ubrugelig i sandet – og for tung.) Luftpuderne fyldes med luft fra bilens eget lufttryk-system. Så monteres det nye hjul. Selv med en stor rally-lastbil er man kørende igen efter normalt 15 minutter.