Salget af varebiler stoppede næsten under finanskrisens værste år fra 2008 til 2010. De færreste virksomheder købte nyt, men fortsatte med at køre i de gamle biler.

Men i 2011 kom salget langsomt i gang igen – og i 2012 er det gået endnu bedre. Salget af de brugte varebiler er derfor også kommet i gang.

109.268 varebiler blev det til ifølge bilsitet ”Bilbasen” – eller en stigning på 15 pct. i forhold til 2011, hvor der blev handlet 95.008 brugte varebiler. Ikke så højt tal som før krisen satte ind – men alligevel en positiv udvikling.

Brugte varebiler en mangelvare
Men det holdt hårdt. Manglen på nyere brugte varebiler har i mellemtiden været enorm.

Selv leasede varebiler kom ikke ud på brugt-markedet efter tre-fire år, som altid har været det mest normale forløb – men erhvervslivet havde store økonomiske problemer og fik i stor udstrækning forlænget leasing-perioden i flere år.

Ikke en fordel for leasingselskaberne, som pludselig oplevede en voldsom stigning i reparationsudgifterne.

Flere værkstedsdage
Det var heller ikke en fordel for firmaerne, der leasede vognene – for der var flere værkstedsdage, hvor varebilen skulle undværes – og efterhånden som tiden gik, var bilerne heller ikke så kønne at se på – og var dermed ikke længere en særlig god kørende reklamesøjle.

En lignende tendens har været gældende for lastbiler. De, der under de værste kriseår ikke var ”klodset op” fordi brugtpriserne var i bund, kørte i reglen længere end før.

Flere lastbiler
Heldigvis er der også kommet gang i lastbilsalget igen, viser de seneste tal fra DBI, De Danske Bilimportører – men der kommer jo også krav om nye Euro 6 lastbiler ved årsskiftet 2013/2014.

Der blev ialt indregistreret 3771 nye lastvogne i Danmark i 2012. Det er 2,6 procent flere end i 2011 og godt 1.000 flere end i lastbilforhandlernes rædselsår 2010, hvor der kun blev nyindregistreret 2750 lastvogne herhjemme.

Store personbiler er oftest brugte
Derimod er det rekord, at der i fjor blev handlet 545.429 brugte personbiler – som er en vækst på 12 procent sammenlignet med 2011, hvor der blev handlet 486.828 brugtbiler. Det hidtidige rekordår var 2006 med en omsætning på 504.193 handler.

” En væsentlig årsag er det meget høje nybilsalg, der genererer en høj omsætning på brugtbilmarkedet, plus det faktum, at danskerne køber en anden type brugtbiler end de nye biler: de større biler.

Så der er altså sendt en stor mængde byttebiler på markedet, ligesom der har været efterspørgsel efter større brugtbiler, og det har samlet betydet en rekordomsætning,” siger Morten Heuing, administrerende direktør for BilBasen og Bilinfo.

Udnytter afskrivningen
Mens de private danskere således i stor udstrækning har købt de små nye biler (som VW Up og Toyota Aygo), så har de handlet større biler på brugtbilmarkedet (som Golf/Passat og Corolla/Avensis).

Der er kun solgt godt 5.000 nye af de traditionelle familie/job-biler i Danmark, mens der er handlet godt 170.000 familie/job-biler på brugtbilmarkedet.

”Årsagen er, at danskerne udnytter den store afskrivning, der er på de større biler, og først køber dem, når de er tre-fire år gamle,” siger Morten Heuing.

Kilde: BilBasen (en forretningsenhed i koncernen eBay Classifieds Group.)

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk