Det er ikke mindst nu, at man skal sikre sig, at firmaets biler – og ens egen – kører med lovlige dæk.
For Rådet for Større Dæksikkerhed begynder nemlig i dag sammen med politiet efterårets ”Dækrazzia” aktioner.
Det gør man for at få et overblik over dæktilstanden i den danske bilpark. Men samtidig vil man forsøge at formidle budskabet om, at køretøjets dæk er en af de vigtigste sikkerhedsfaktorer af alle – for fire små arealer af dækkene er de eneste forbindelse med omverdenen, når man sidder i en bil. Men det tænker de færreste desværre på.
”Vores mål er det samme, nemlig at udbrede viden om og skabe interesse for køretøjets vigtigste del, nemlig dækket – og vi er utroligt glade for, at vi har fået et godt samarbejde i stand med politiet. Desværre tænker alt for få over, at den eneste kontakt køretøjet har til kørebanen udgøres af bilens dæk, og når kontaktfladen ikke udgør mere end en håndflade pr. dæk, så er det af yderste vigtighed at både dækmønster og dæktryk er i orden – og især i den årstid vi går i møde”, siger direktør Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.
God bil er ikke nok
Mange tænker at deres bil er et højteknologisk vidunder og udstyret med alle tænkelige hjælpemidler og sikkerhedssystemer, så hvad kan der gå galt. Det hjælper bare ikke, hvis dækkene er nedslidte eller mangler luft i et sådant omfang, at bilen mister kontakt med vejbanen.
Her nytter alverdens elektroniske systemer ikke, og derfor er god grund til at se på sine dæk regelmæssigt. Derudover er der også penge at hente, for gode og velpassede dæk med det rigtige dæktryk giver også brændstofbesvarelse, hvilket igen giver et positivt bidrag til miljøet.
Finland begyndte Dækrazzia konceptet i 1997 og i 2004 fulgte Sverige efter. Her viser erfaringer, at det har en indflydelse på bilisternes bevågenhed og gennem årene er den generelle fokus på dæktryk, dækmønster og dæktype til årstiden blevet bedre og bedre.
Første danske razzia i 2012
Dækrazzia i Danmark havde sin begyndelse i 2012, og i år er endnu en politikreds involveret. Dækrazzia kampagnen ruller i september måned i syv politikredse, hvor der vil være 15 kontrolsteder i alt – og målet er, at mindst 2.000 bilister skal have kontrolleret køretøjet. Udover køretøjets dæktilstand vil bilisterne også få udleveret informationsmateriale om god dækdisciplin, så budskabet ikke går helt i glemmebogen efter afsluttet kontrol.
Årets første Dækrazzia begynder i dag sammen med Københavns Vestegns Politi. Læs mere om Dækrazzia på www.dækrazzia.dk.
Rådet for Større Dæksikkerhed består af Rigspolitiet, FDM, Teknologisk Institut, Dækimportørforeningen, Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk samt Dæk Specialisternes Landsforening.